**Didoakan Semua Pesakit Yang Telah Menerima Rawatan di KISWAH DISEMBUHKAN ALLAH TAALA. AMIN**

Tetamu pilihan!!!

Semua artikel di dalam blog ini saya izin untuk publish dan sebarkan dengan syarat disertakan rujukan anda iaitu: KISWAH; www.rawatanislam2u.com. Saya juga mengizinkan anda untuk mengamalkan segala kaedah rawatan yang ditulis di dalam blog ini. Namun lebih baik berjumpa saya untuk menerima ijazah... Sekian dimaklumkan. Selamat beramal!!!

26 August 2013

Tarikh dan Hari yang Sesuai untuk Berbekam. Ayuhlah Serbekam di Pusat Rawatan Islam KISWAH Secara Sunnah!!!


Assalamualaikum.. Syukur Ya Rabbi.. Kami di KISWAH hanya membekam pesakit pada hari Isnin, Selasa atau Khamis.. yang bertepatan dengan tarikh 17, 19 atau 21 Hijrah (Bulan Islam)...Ini adalah untuk memenuhi ciri-ciri BEKAM SUNNAH yang tulen.. Bukan berasaskan keuntungan maksimum semata-mata... Bekam Sunnah bukan sekadar tarikh dan harinya, malah titik bekamnya, waktu, kaedah dan adab2nya...Malah kami juga meruqyah pesakit ketika membekam...

 Ini adalah panduan2 kami:


 Bilakah tarikh yang sesuai berbekam?
Pada 15, 17 dan 21 hb Qamari atau kalender hijri setiap bulan. Nabi Muhammad r bersabda: “Barangsiapa yang berbekam pada tanggal 17, 19 dan 21 maka itu akan menyembuhkan semua penyakit.” (HR Abu Dawud).

* Separuh kedua sehingga minggu ketiga setiap bulan seumpama yang menjadi kesepakatan para tabib seperti pendapat Ibn Qayyim al Jauziah.





Hari apakah yang sesuai untuk berbekam?

Hari Isnin, Selasa atau Khamis.


Hadis Riwayat Ibn Umar t, bahawa Rasulullah r bersabda, “Berbekam dilakukan dalam keadaan perut kosong adalah yang paling baik. Ia akan menambahkan kecerdesan otak dan menambahkan ketajaman menghafal. Oleh itu, barang siapa hendak berbekam, maka sebaik-baiknya dilakukan pada hari KHAMIS dengan menyebut nama Allah I  . Hindarilah berbekam pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad. Berbekamlah pada hari Isnin dan Selasa. Hindarilah berbekam pada hari Rabu kerana hari Rabu adalah hari Nabi Ayyub u ditimpa ujian. Tidaklah timbul penyakit kusta dan lepra (sejenis sakit kulit dan saraf  yang menyebabkan kecatan pada badan) kecuali pada hari Rabu atau malam hari Rabu.” (HR Ibn Majah)



21 August 2013

SERTAILAH PROGRAM DROPSHIP KISWAH SEKARANG UNTUK MENJANA PENDAPATAN. RM0 MODAL BARANG..



Assalamualaikum semua... Peluang untuk anda menjana pendapatan..

BAGAIMANA SISTEM DROPSHIPPING BERLAKU:

1)      Reseller (anda) melakukan promosi sebagai penjual. Promosi di dalam website, blog, facebook, forum etc. Gambar dan maklumat dari FB: Deanjung Kiswah.

2)      Jika ada yang berminat, sila PM pembeli akaun anda dan jumlah yang perlu dibayar (Harga produk dan kos penghantaran).

3)      Pembeli melakukan tempahan untuk pembelian. Sila check stok dengan KISWAH. Sekiranya ada soalan dr pembeli sila PM: Deanjung Kiswah. Forward kepada pembeli.

4)      Pembeli membayar harga produk dan kos penghantaran secara online / offline ke dalam akaun anda.

5)      Anda membayar kepada KISWAH harga tolak kepada agen dan penghantaran.

6)      KISWAH akan memeriksa transaksi dan menghantar produk kepada pembeli.


KELEBIHAN MENYERTAI SISTEM DROPSHIPPING KISWAH

a)      Anda dapat membeli barangan di dalam deanjungkiswah dengan harga murah (harga tolak kepada agen).


b)      Dapat menjana pendapatan tanpa memerlukan sebarang modal. Hanya berbekalkan gambar dan promosi sahaja.

SILA SMS SAYA DI TALIAN: 017 9065131 (USTAZ HAYAT / USTAZAH MULIA KARIMAH)

16 August 2013

Kenangan Mawlid di Rumah Anakanda Syarifuddin Taman Temerloh Jaya 15 Ogos 2013

Assalamualaikum semua pembaca blog..

15 Ogos 2013 yang lalu NGO Pertubuhan Pengamal Pengubatan Islam Ruqyah Syariyyah Malaysia (KISWA)  dijemput menghadiri majlis mawlid dan jamuan hari raya di rumah anakanda kami Ahmad Syarifuddin bin Syamsuddin..

Kami diberi kesempatan menyampaikan sedikit tausiyyah dan mengepalai bacaan mawlid daibaie pada malam tersebut..

Terima kasih atas jemputan..

Wassalam..







Allahu Haq Hidayah Seluruh Alam!

13 August 2013

Rawatan Ruqyah Perdana KISWAH di Felda Ulu Jempol 7 September 2013. 9 Pagi.


Semoga Rawatan Islam berteraskan Ruqyah Syariyyah yang sebenar semakin berkembang di negara kita...
Assalamualaikum..

"RAWATAN RUQYAH PERDANA FELDA ULU JEMPOL - Program Khidmat Rawatan Ruqyah Kepada Masyarakat"

~Bersama Pertubuhan Pengamal Pengubatan Islam Ruqyah Syariyyah Temerloh (KISWAH) dinaungi Mufti Kerajaan Negeri Pahang~

Anjuran: Masjid Ulu Jempol dan NGO KISWAH..


Bayaran: Seikhlas Hati...

(Air Ruqyah dan barang rawatan dijual pada hari program...)

Jenis rawatan: " Rawatan Sihir, Santau, Saka, Strok, Masalah Mental, Rawatan Pulih Rumah, Masalah Rumahtangga, Anak Bermasalah, Kanser dan Penyakit Misteri Menggunakan Kaedah Terapi Al Quran @ Bacaan Ruqyah Syariyyah.."

8.30 pagi: Pendaftaran

9:00 pagi: Penerangan berkenaan Kaedah Ruqyah oleh Ustaz Hayat KISWAH al Mevlevi.

9:30 pagi: Rawatan Ruqyah kepada pesakit.

10:30 pagi: Sesi Penerangan oleh Ustaz Hayat KISWAH al Mevlevi

11:30 pagi: Bersurai...


HUbungi:

Ustaz Mohd Nasaie Nawawi ... 013 3875849
Ustaz Hayat Kiswah al Mevlevi... 017 9065131

06 August 2013

Salam Eidul Fitri 1434 dari NGO Pengubatan Islam KISWAH, Adab Hari Raya dan Muhasabah Hari Raya



UCAPAN HARI RAYA

Assalamualaikum,

Pada semua pelawat blog yang di muliakan sempena menjelangnya Syawal yakni hari raya yang harinya sudah tidak berapa jauh lagi Saya disini ingin mengucapkan SALAM IDUL FITRI MINAL A'IEDIN WAL FAIZIN.....Kullu Am Wentum Bikheir...

Terlalu banyak yang saya dah typekan didalam blog dan forum ini menjawab soalan dan mengemukakan pandangan. Sepanjang panjang bercerita, sepanjang panjang menjawab itu maka terlalu banyak kesalahan yang telah saya lakukan harap dapat sudilah hati tuan tuan dan puan puan untuk memaafkannya. Sekiranya saya tersilap kata atau telah menyakiti mana mana satu individu maka ampunkanlah saya.

Setiap kali menjelang Syawal saya akan teringatkan semua pengunjung pusat Rawatan Kiswah di Pahang dan juga pesakit yang mengunjungi kami untuk rawatan begitu juga pesakit yang telah kami ziarah . Maaf juga kami pohon pada semua sekiranya berlaku kekasaran, tersilap kata dan mohon di halalkan makan minum dan juga pemberian tuan tuan pada kami.

Pada peserta kursus/seminar kami mengucapkan terima kasih banyak banyak kerana memberi sokongan pada kami dan sekali lagi kami mohon di ampunkan sekiranya terdapat sebarang kekurangan pada apa yang telah berlangsung sebelum ini. InsyaALLAH kami akan memberbaikinya dan seterusnya memperbaiki lagi.

Pada semua yang pulang ke kampung halaman mohon agar memandu dengan cermat dan banyak banyak bersabar. Kampung atau destinasi yang di tuju tidak akan lari dari kita jadi memandulah dengan perlahan dan cermat hatta membawa kereta yang baru di beli sekalipun. Periksalah kenderaan elok elok dan pastikan semua kelengkapan di bawa. Pada yang dah ada anak kecil itu dan pertama kali di bawa ke kampung halaman maka pastikan bekalan air panas, susu, pampers telah di kemas kini dengan rapi. Periksa juga tayar spare tu dah lama tak tengok tayar spare tu.

Kami doakan agar semua warga KISWAH agar bergembira di hari yang mulia ini khususnya anak anak kita yang tidak sabar lagi nak beraya. Sekiranya terdapat salah sangka pada mana mana anggota keluarga maka hari ni merupakan adat terbaik untuk kita memohon ampun dari mereka dan mudah mudahan dengan itu kita beroleh kesembuhan hati diantara manusia rakan rakan saudara kita AMIN.

Sekali lagi saya mengucapkan SELAMAT HARI RAYA IDUL FITRI pada semua muslimin muslimat...MAAF BATIN ZAHIR .......


ADAB-ADAB SAMBUTAN HARI RAYA

Eid al-Fitri atau Hari Raya Fitrah adalah hari yang disyariatkan umat Islam menyambutnya sebagai hari bergembira dan bersyukur di atas nikmat yang Allah SWT anugerahkan kepada hamba-Nya yang berjaya melakukan ibadat pada bulan Ramadan.

Oleh itu untuk mendapatkan kesempurnaan sambutan ini, hendaklah mengikut panduan sunnah Rasulullah SAW menyambut Hari Raya, antaranya ialah;

1. Mandi sebelum keluar menunaikan solat Hari Raya.
Imam Malik meriwayatkan: “Sesungguhnya Abdullah bin Umar akan mandi pada pagi hari Raya al-Fitri sebelum beliau keluar ke tempat solat hari raya.” 
Al-Imam al-Nawawi menyebut para ulama‟ telah bersepakat atas sunatnya mandi untuk solat hari raya.

2. Makan sebelum keluar untuk menunaikan solat hari raya ‘Eid al-Fitri dan untuk ‘Eid al-Adha makan selepas solat.

Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari daripada Anas bin Malik katanya: “Sesungguhnya Rasulullah SAW tidak keluar pada pagi hari Raya al-Fitri, sehinggalah Baginda makan terlebih dahulu beberapa biji tamar dan baginda memakannya dalam jumlah yang ganjil.” [HR Al-Bukhari: 953].

Sekiranya tidak ada tamar, makanlah sesuatu yang harus dimakan. Al-Imam Ibnu Hajar al-Asqalani mengulas hadis ini dengan berkata: “Ini kerana untuk mengelakkan (anggapan) adanya tambahan dalam berpuasa, ia juga (petunjuk) bersegera mentaati arahan Allah SWT (untuk tidak berpuasa pada hari tersebut).” [Fath al-Bari: 2/446].

3. Bertakbir pada hari Raya
Takbir hari raya adalah termasuk sunnah yang agung berdasarkan firman Allah SWT: Maksudnya: “Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu bertakbir mengagungkan Allah atas petunjuknya yang diberikan kepada kamu, supaya kamu bersyukur.” [Al-Baqarah: 185].

Daripada al-Walid bin Muslim katanya: “Aku bertanya kepada al-Auza’ie dan Malik bin Anas tentang menzahirkan takbir pada dua hari raya. Kata mereka berdua: “Ya, adalah Abdullah bin Umar menzahirkan takbir pada hari raya al-Fitri sehinggalah Imam keluar (untuk menunaikan solat raya).”

Waktu bertakbir bagi Hari Raya al-Fitri ialah bermula pada malam raya iaitu setelah tenggelamnya matahari pada hari akhir Ramadan sehingga masuknya imam ke tempat solat untuk solat hari raya.

Takbir Mursal(mutlak/bebas) bermaksud takbir yang diungkap di luar solat. Takbir ini boleh dibaca selepas solat maghrib 30 Ramadhan sehingga selepas khutbah.(terdapat imam solat yang melaksanakan Takbir Muqyad (akibat tanpa ilmu)

Takbir Muqqayyad(terikat) bermaksud takbir yang dilafazkan sebaik sahaja selesai memberi salam solat fardu(mengiringi solat fardu). Ia boleh dilafazkan bermula subuh 10 Zulhijah sehingga 13 Zulhijjah(hari Tasyrik) selepas solat asar.

4. Takbir Hari Raya
Di dalam Musannaf Ibnu Abi Syaibah dengan sanad yang sahih daripada Ibnu Mas‟ud ra. yang bertakbir pada hari Tasyrik.
Kata ulama, “Ada keluasan dalam lafaz takbir ini, mana-mana lafaz boleh dibaca dan amalkan.” Diangkat suara dalam melafazkan takbir bagi lelaki dan tidak bagi perempuan. Ia dilakukan di merata tempat; di masjid, di rumah dan di pasar-pasar.

5. Ucapan Tahniah Pada Hari Raya
Termasuk dalam adab berhari raya ialah menyampaikan ucap tahniah sesama muslim dengan sebarang ucapan yang baik 

6. Berpakaian baru/cantik di hari raya
Daripada Jabir katanya: “Nabi SAW mempunyai sehelai jubah yang baginda akan memakainya untuk dua hari raya dan hari Jumaat.” [Sahih Ibnu Khuzaimah: 1765].

Memakai pakaian cantik pada hari raya ini adalah untuk kaum lelaki. Adapun untuk kaum wanita mereka boleh mengenakan pakaian yang biasa (di sebelah luar/atasnya) seperti sabda Nabi SAW: Maksudnya: “Jangan kamu tegah hamba perempuan Allah daripada masjid Allah, tetapi hendaklah kaum wanita keluar dalam keadaan meninggalkan wangian” [HR: Ahmad dan Abu Daud “Sahih”].

Keluar dengan berpakaian biasa di luar dan tidak bertabarruj berhias dan mengenakan wangian yang boleh dihidu baunya oleh lelaki ajnabi. Sekiranya wanita berkumpul dalam kelompok mereka sahaja tidak mengapa untuk berpakaian cantik.

7. Keluar ke tempat solat melalui jalan lain dan balik melalui jalan yang lain.
Daripada Jabir bin Abdillah ra katanya: Maksudnya: “Adalah Nabi SAW, pada hari raya baginda membezakan jalan (pergi dan balik dari solat hari raya).” [Al-Bukhari: 986]

Dikatakan terdapat beberapa hikmah dalam perbuatan ini;
i. Semoga dua jalan yang berbeza tersebut menjadi saksi di hadapan Allah pada hari kiamat nanti. Hal ini kerana bumi akan membicarakan pada hari kiamat apa yang dilakukan di atasnya daripada perkara-perkara yang baik dan jahat.
ii Untuk menzahirkan syiar-syiar Islam.
iii. Untuk menzahirkan zikir kepada Allah SWT. 
iv. Untuk mengambil tahu keperluan orang-orang yang memerlukan sebarang bantuan atau untuk menziarahi sanak saudara dan menghubungkan silaturrahim. 

8. Solat Hari Raya. Para ulama berbeza pendapat tentang hukum solat hari raya. Sebahagian mengatakan hukumnya sunat muakkad.

Cara-caranya (kaifiyat) Solat Hari Raya.
a- Solat hari raya tidak perlu dilaungkan azan dan iqamah. Ditunaikan sebanyak dua rakaat. Rakaat pertama ada tujuh kali takbir dan rakaat kedua ada lima kali takbir. Hukum bilangan takbir ini adalah sunat bukan wajib. Jika takbir ini tertambah atau terkurang, solat hari raya tetap sah. Sunnah mengangkat tangan ketika takbir-takbir ini kerana thabit daripada para sahabat Nabi SAW.

b-Imam membaca pada rakaat yang pertama surah al-A‟la dan pada rakaat kedua membaca al-Ghasyiah berdasarkan hadis riwayat Muslim, atau membaca surah Qaf pada rakaat pertama dan membaca surah al-Qamar pada rakaat kedua, juga berdasarkan hadis riwayat Muslim. Kedua-dua bacaan ini sahih dari Nabi SAW. 

c- Dilakukan solat raya terlebih dahulu diikuti khutbah. Ini berdasarkan hadis Ibnu Abbas katanya:
“Aku menyaksikan Rasulullah SAW menunaikan solat hari raya sebelum khutbah, kemudian baginda berkhutbah.” 

d- Menyegerakan solat hari raya dan tidak memanjangkannya. Disunatkan menyegerakan solat hari raya selepas terbitnya matahari (selepas waktu larangan). Ibnu Hajar al-Asqalani telah menukilkan di dalam Fath al-Bari: “Telah sepakat para fuqaha‟ bahawa solat hari raya tidak dilaksanakan sebelum atau ketika terbit matahari, sebaliknya ia dilakukan ketika disunatkan solat sunat.” 

9. Keluar dengan berjalan kaki ke tempat solat hari raya. Ibnu Majah meriwayatkan daripada Ibnu Umar katanya: “Adalah Rasulullah SAW keluar ke tempat solat Hari Raya dengan berjalan dan baginda pulang darinya juga dengan berjalan.” [Sahih Ibnu Majah “Hasan”] 

Kata Ibnu al-Munzir: “Orang yang berjalan kaki ke hari raya (tempat solat hari raya) adalah lebih baik dan lebih hampir kepada maksud tawaduk dan tidak mengapa bagi sesiapa yang berkenderaan.” 
Bagi mereka yang uzur atau rumahnya jauh dari musalla / masjid tidak mengapa naik kenderaan. 

10. Wanita yang uzur juga keluar menyaksikan solat hari raya. Para wanita keluar untuk menunaikan solat hari raya adalah termasuk di dalam sunnah Nabi SAW. Untuk menyaksikan perhimpunan umat Islam dan mendengar nasihat (khutbah). 

Daripada Umm Atiyyah katanya: “Kami disuruh oleh Nabi SAW untuk mengeluarkan mereka (semua wanita) pada hari raya al-Fitri dan al-Adha; wanita yang baru baligh atau hampir baligh, wanita haid dan anak dara. Adapun wanita haid diasingkan daripada tempat sembahyang.” 

11. Zakat Fitrah. Nabi SAW menyuruh membayar zakat al-Fitr sebelum solat hari raya. Harus mengeluarkannya sehari atau dua hari lebih awal. Imam al-Bukhari meriwayatkan: “Adalah mereka (sahabat Nabi SAW) mengeluarkan (zakat al-Fitr) sebelum hari raya sehari atau dua hari.” 

12. Ziarah kubur pada hari raya:    Hukum ziarah kubur pagi raya  ZIARAH KUBUR PADA HARI RAYA.
Jawapan Syeikh Athiyyah Saqr (Mantan Ketua Majlis Fatwa Al-Azhar) Hukum asal bagi ziarah kubur adalah sunnat, kerana ia boleh mengingatkan seseorang tentang hari akhirat.

Di sebut di dalam hadis Nabi S.A.W sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Abu Hurairah R.A dia berkata:"Nabi S.A.W menziarahi kubur ibunya lalu dia menangis dan orang yang disampingnya juga menangis, kemudian dia bersabda:

استأذنت ربي في أن أستغفرلها فلم يؤذن لي، واستأذنته في أن أزور قبرها فأذن لي، فزوروا القبور فانها تذكر الموت

Maksudnya:"Aku meminta izin dari Tuhanku untuk aku beristighfar baginya (bagi ibuku), maka Dia tidak memberi keizinan kepadaku, dan aku meminta izin untuk menziarahi kuburnya maka Dia (Allah) membenarkanku, maka ziarahilah kubur kerana ia boleh mengingatkan kepada kematian".

Ibnu Majah meriwayatkan dengan sanad yang sahih sabda Nabi S.A.W:

كنت نهيتكم عن زيارة القبور، فزوروا القبور فانها تزهد في الدنيا وتذكر الأخرة

Maksudnya:"Adalah aku dahulunya menghalang kamu dari menziarahi kubur, maka (sekarang) ziarahilah kubur, kerana ia boleh menjadikan kamu zuhud terhadap dunia dan mengingati akhirat".

Ziarah kubur tidak mempunyai waktu yang tertentu. Sebahagian ulama' menyatakan bahawa pahalanya lebih besar pada hari-hari yang tertentu seperti hari Khamis dan Jumaat, kerana kuatnya hubungan di antara roh-roh dengan si mati. Pendapat ini tidak mempunyai dalil yang kuat.

Dengan ini kita dapat simpulkan bahawa menziarahi kubur selepas dari sembahyang hari raya, jika ia bertujuan untuk mengambil peringatan dan mengingati mereka yang telah mati yang dahulunya bersama-sama mereka berseronok di hari raya, serta memohon rahmat dari Allah S.W.T untuk mereka dengan berdoa, ini semua tidak mengapa dilakukan oleh orang lelaki. Adapun bagi perempuan, hukum mereka menziarahi kubur telah dibincangkan pada jilid pertama, ms:588 dari kita fatwa ini:


[Di dalam perbincangan tersebut, pendapat yang dipilih oleh sheikh ialah hukumnya makruh jika dibimbangi akan berlakunya perkara yang haram seperti meratap dan lain-lain, jika perkara haram tersebut tidak dapat dielakkan maka hukumnya adalah haram. NAMUN: Sekiranya perkara tersebut tidak wujud pada wanita tersebut (bimbang meratapi dan meraung); maka dibolehkan. Malah jika wanita tersebut bertambah zuhud, keimanan dan mengingati akhirat, serta membantu mengenang jasa si mati pada hari raya lantas memohon rahmat bagi mereka maka mendapat pahala pula. –ringkasan dari fatwa tersebut oleh penterjemah]


Adapun jika menziarahi kubur selepas solat hari raya untuk memperbaharui kesedihan dan untuk menerima takziah di atas kubur, atau dengan mendirikan bangsal dan menyediakan tempat untuk menerima takziah, maka ia ditegah.


Ini kerana takziah selepas dari mayat dikebumikan lebih dari tiga hari adalah dilarang, samada larangan dalam bentuk haram atau makruh. Juga kerana hari tersebut adalah hari raya, hari bergembira dan berseronok yang sepatutnya tidah ditimbulkan perasaan sedih padanya.[Ahsanul Kalam Fil-Fatawa Wal-Ahkam, Sheikh 'Athiyyah Saqr, Jilid: 6, MS: 646-647]

Kesalahan yang dilakukan pada hari raya
Pergaulan/ikhtilat yang bebas pada Hari Raya. Ramai dalam kalangan kita telah mengambil mudah akan hal ini. Apabila hari raya datang, mereka menganggap hari raya adalah “hari kebebasan” iaitu hari yang terlepas daripada ikatan agama (agama asing, kita asing). Mereka menganggap hari raya ini merupakn lesen bagi mereka untuk bebas bercampur gaul, bersalaman lelaki dan perempuan yang bukan mahram (Ajnabi: yang halal dinikahi), berpakaian dan berhias sebebasnya bagi perempuan dan rumah-rumah pula dipenuhi dengan alunan muzik dan filem-filem yang melalaikan. 

ramadhan satu nasib tak serupa
peluangnya sama natijah berbeza

ramadhan mereka gembira cemerlang
mukmin berjasa diawal zaman
ramadhan kami malam terbuang
muslim berdosa di akhir zaman

mereka gembira kerana kedatangan mu
kami gembira dengan pemergian mu
malam mereka meriah disimbah nur al quran
tp malam kami muram bertemukan mu

mereka berlumba mengejar makrifat
tp kami lesu diburu nafsu
hati mereka bercahaya digilap takwa
jiwa kami gelap didera dosa

takbir mereka takbir kemenangan
hadiah mujahadah sebulan ramadhan
takbir kami lesu tak bermaya
tanda kalah lemah tak berdaya
puasa sekadar lapar dan dahaga

  
MUHASABAH HARI RAYA:


Assalamualaikum semua.... Sambil kita meraikan Eidul Fitri yang mulia ini marilah kita bermuhasabah berkenaan amalan2 biasa sepanjangSyawwal:

1) Percampuran lelaki 
dan perempuan secara tidak terkawal antara ajnabi.

2) Bersalaman sesama bukan mahram contohnya antara sepupu sepapat dan ipar duai...

3) Tidak menjaga aurat khususnya bertudung di depan ipar duai dan sedara mara yang ajnabi di dalam suasana menyambut Idul Fitri.

4) Menghimpunkan tempat tidur cucu cicit ketika balik kampung di rumah datuk nenek sehingga bercampur sesama lelaki dan perempuan dan akhirnya terjadi perkara yang tidak diingini.

5) Menjadikan amalan ziarah dan pertemuan sebagai medan mengumpat dan mengata orang lain serta melahirkan rasa tidak puasa hati sesama muslim.

6) Menjadikan hari raya medan menunjuk2 siapa yang lebih kaya dan berharta, lebih berkedudukan, lebik kelulusan lebih bergaya dan menarik, lebih baik dan lebih seribu kali lebih.....

7)Muhasabah Syawwal.Kecewa dengan tuan rumah dan tetamu Idulfitri yang asyik melayan 'gajet' sampai tak sempat bertanya khabar dan bersilaturrahmi. Maulana pernah berkata dalam setiap 'teknologi' ada syaitannya... Mulailah penggunaanya dengan istiazah dan selalulah beringat!

 Ziarah sahaja... jangan berbalas... Kalau kawan tak datang rumah kita tak hingin datang ke rumahnya pula...

9) Tidak melayan tetamu dengan baik. Asyik dengan TV dan anak2 tuan rumah buat tak tahu sahaja tetamu yang datang.. sibuk melayan TV sambil santai berbaring.

10) Tak keluar bilik.. Kalau tak melayan dan berbual2 pun janganlah sampai tak bersalaman dan mengucapkan selamat hari raya langsung...

11) Tabarruj dan tidak menutup aurat... make up yang berlebihan dan pakaian yang mencolok mata merosakkan keberkatan idulfitri.

12) Berlagak sombong dengan tetamu yang dirasakan picisan dan lebih miskin dari kita. Maklumlah berjawatan tinggi dan kereta BESAR...

13) Berlaku pembaziran makanan berskala besar..... Makanan cuma dijadikan habuan menunjuk2 sahaja..

14) Mengelak dari tetamu datang ke rumah dengan pelbagai alasan kerana hendak tidur dan berehat di bilik yang beraircond di rumah..

15) Menyebar keburukan orang lain dan menyampai2 apa komen tak baik yang diceritakan orang tentang diri pendengar report kita.

16) Sibuk memenangkan anak masing2 berbanding anak2 saudara lain seolah2 anak2 kitalah terhebat.

17) Of course ada yang beraya sampai meninggalkan solat berjemaah atau solat fardhu walaupun bersendirian.

18) Al Quran dah tinggal sebaik menempuh 27 Ramadan... Syawwal dah tak buka2 dah sehingga 1 Ramadan tahun depan yang tak tentu lagi kita menjengahnya.

19) MERCUN....... adui.... janganlah mencampakkan diri kamu ke lembah kebinasaan .. Haram hukumnya kalau melibatkan mercun yang memberi risiko kemalangan pada tubuh badan... Trend sekarang.. yang tua2 pun sibuk berlawan mercun sapa paling mahal...

20) Tak beraya pun... asyik layan FB, internet atau TV.

21) Kedekut.... langsung tak memberi duit raya kepada anak2 tetamu atau orang tua dan adik2 yang masih belajar dan belum berkerjaya..... Malah ada yang sengaja tidak balik kampung dan mengabaikan tanggungjawab terhadap orang tua....

22) Adab berhari raya juga adalah menjaga kebersihan..... Potonglah kuku dan buang segala 'bulu' yang tidak perlu kerana ia adalah adab seorang muslim yang sejati....dan jagalah kebersihan tubuh badan dan pakaian seleruhnya...

23) Tidak menjaga pandangan khususnya kepada mudi mudi yang berdahi licin sama ada yang masih menutup aurat dan khususnya yang tidak menutup aurat mencolok mata.

24) Sombong tidak bermaafan dan bersalaman...

25) Membesarkan kekhilafan pendapat sama ada politik atau aliran sehingga bermasan muka dan menyesatkan sesama muslim semasa berbual ketika ziarah...

26) Sibuk berniaga sesama sanak saudara dan mengabaikan bersilaturrahmi sesama saudara....

27) Lupa mendokan kebaikan saudara seIslamnya di hara raya... Doakan kami ye...

...... dan macam2 lagi.... Selamat Bermuhasabah...

Allahu Haq ! Hidayah Seluruh Alam...

05 August 2013

Dalil Dibolehkan Ziarah Kubur Pada Pagi Hari Raya 1 Syawwal - Fadhilatus Shaykh Dr Atiyyah Saqqar (Mantan Ketua Majlis Fatwa Al Azhar)


Hukum ziarah kubur pagi raya

ZIARAH KUBUR PADA HARI RAYA.

Soalan: "Ramai dari kalangan orang Islam menitik berat tentang ziarah kubur selepas menunaikan sembahyang hari raya, adakah disyariatkan ziarah seperti ini?"
Jawapan Syeikh Athiyyah Saqr (Mantan Ketua Majlis Fatwa Al-Azhar) Hukum asal bagi ziarah kubur adalah sunnat, kerana ia boleh mengingatkan seseorang tentang hari akhirat.

Di sebut di dalam hadis Nabi S.A.W sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Abu Hurairah R.A dia berkata:"Nabi S.A.W menziarahi kubur ibunya lalu dia menangis dan orang yang disampingnya juga menangis, kemudian dia bersabda:

استأذنت ربي في أن أستغفرلها فلم يؤذن لي، واستأذنته في أن أزور قبرها فأذن لي، فزوروا القبور فانها تذكر الموت

Maksudnya:"Aku meminta izin dari Tuhanku untuk aku beristighfar baginya (bagi ibuku), maka Dia tidak memberi keizinan kepadaku, dan aku meminta izin untuk menziarahi kuburnya maka Dia (Allah) membenarkanku, maka ziarahilah kubur kerana ia boleh mengingatkan kepada kematian".

Ibnu Majah meriwayatkan dengan sanad yang sahih sabda Nabi S.A.W:

كنت نهيتكم عن زيارة القبور، فزوروا القبور فانها تزهد في الدنيا وتذكر الأخرة

Maksudnya:"Adalah aku dahulunya menghalang kamu dari menziarahi kubur, maka (sekarang) ziarahilah kubur, kerana ia boleh menjadikan kamu zuhud terhadap dunia dan mengingati akhirat".

Ziarah kubur tidak mempunyai waktu yang tertentu. Sebahagian ulama' menyatakan bahawa pahalanya lebih besar pada hari-hari yang tertentu seperti hari Khamis dan Jumaat, kerana kuatnya hubungan di antara roh-roh dengan si mati. Pendapat ini tidak mempunyai dalil yang kuat.

Dengan ini kita dapat simpulkan bahawa menziarahi kubur selepas dari sembahyang hari raya, jika ia bertujuan untuk mengambil peringatan dan mengingati mereka yang telah mati yang dahulunya bersama-sama mereka berseronok di hari raya, serta memohon rahmat dari Allah S.W.T untuk mereka dengan berdoa, ini semua tidak mengapa dilakukan oleh orang lelaki. Adapun bagi perempuan, hukum mereka menziarahi kubur telah dibincangkan pada jilid pertama, ms:588 dari kita fatwa ini:

[Di dalam perbincangan tersebut, pendapat yang dipilih oleh sheikh ialah hukumnya makruh jika dibimbangi akan berlakunya perkara yang haram seperti meratap dan lain-lain, jika perkara haram tersebut tidak dapat dielakkan maka hukumnya adalah haram. NAMUN: Sekiranya perkara tersebut tidak wujud pada wanita tersebut (bimbang meratapi dan meraung); maka dibolehkan. Malah jika wanita tersebut bertambah zuhud, keimanan dan mengingati akhirat, serta membantu mengenang jasa si mati pada hari raya lantas memohon rahmat bagi mereka maka mendapat pahala pula. –ringkasan dari fatwa tersebut oleh penterjemah]

Adapun jika menziarahi kubur selepas solat hari raya untuk memperbaharui kesedihan dan untuk menerima takziah di atas kubur, atau dengan mendirikan bangsal dan menyediakan tempat untuk menerima takziah, maka ia ditegah.

Ini kerana takziah selepas dari mayat dikebumikan lebih dari tiga hari adalah dilarang, samada larangan dalam bentuk haram atau makruh. Juga kerana hari tersebut adalah hari raya, hari bergembira dan berseronok yang sepatutnya tidah ditimbulkan perasaan sedih padanya.[Ahsanul Kalam Fil-Fatawa Wal-Ahkam, Sheikh 'Athiyyah Saqr, Jilid: 6, MS: 646-647]

SUMBER: I LUV ISLAM..

04 August 2013

Kenangan Tarawih, Mawlid dan Qiyam di KISWAH 3 Ogos 2013


Assalamualaikum semua..

Tarawih dan qiyam di kiswah. Syukur Ya Rabbi berlangsung dgn penuh semangat..
Terima kasih kepada Ustaz Zuhaidi, Cikgu Adib, Ustaz Shami, Ustaz Anas, Ustaz Hanif dan Saudara Saiful yang sudi hadir...



Allahu Haq! Hidayah Seluruh Alam!

02 August 2013

Kenangan Tarawih dan Mawlid di SMA al Khairiah Temerloh Pahang 31 Jukai 2013



Assalamualaikum semua.. 

Pada 31 Julai 2013 yang lalu, NGO KISWAH dan anak2 buah dari kumpulan mawlid anak2 Pahang di Mesir Musytaqur Rasul dijemput mengetuai solat tarawih dan sambutan mawlid di Sekolah Menengah Agama al Khairiah Temerloh..

Terima kasih kepada pihak sekolah yang sudi menjemput kami..

Majlis berlangsung dengan meriah dan penuh keceriaan..

Syukur Ya Rabbi...




Allahu Haq! Hidayah Seluruh Alam!

Ceramah Jumaat, Rawatan Ruqyah dan Perjumpaan Dengan Tuan Guru Haji Ahmad bin Shafie al Makki

Assalamualaikum semua...

Kuliah sebelum jumaat d masjid ulu jempol... 26 julai 2013 

Rawatan selepas jumaat di masjid ulu jempol.. dgn kehadiran tuan guru tok ngah...anak murid sh yaasin fadani yg berumur 95 tahun.

Bersama tuan guru haji ahmad bin shafie al makki.umur 95 tahun..anak murid sh yaasin al fadani. Berbelas tahun di mekah.dari mula sampai akhir berbahasa arab. Kawan mohon doa dan ijazah, tuan guru pula yg mohon doa..super tawadduk.malu kita dibuatnya. 










 Allahu Haq! Hidayah Seluruh Alam!

Majlis Ifthar, Akikah, Tarawih dan Mawlid di Teratak Mawlawi 25 Julai 2013 Dan Perihal Akikah dan Tahnik

Kenangan ifthar, aqiqah anakanda 'Fatimah', tarawih dan mawlid serta hari lahir Muhammad Nazim yang ke - 3 
 di teratak kami pada 25 Julai 2013



 ____________________________________________

MAKLUMAT BERKENAAN AQIQAH, TAHNIQ, TASMIYYAH DAN HALAQ

Maklumat berkenaan aqiqah, tahnik, tasmiyyah (beri nama), halaq (cukur jambul): (rujukan kitab al Iqna' fi Hall Alfaz Abi Syuja' oleh Imam Sheikh Shamsuddin Muhammad bin Muhammad Khatib as Syarbini)

1) Aqiqah bermaksud: Sembelihan yang dilakukan pada hari ketujuh kelahiran si anak. Pada hari tersebut dicukur rambutnya dan diberi nama yang baik2.

2) Hukum: Sunnat Muakkadah - yang sangat2 dituntut.

3) Dalil: Hadis Nabi Muhammad saw: "Setiap bayi tersebut ditebus (sakit, masa depan dan keperibadiannya) dengan akikah yang disembelih pada hari yang ketujuh, dicukur rambutnya dan diberi nama."

" Sesungguhnya Nabi Muhammad saw memerintahkan bayi diberi nama pada hari yang ketujuh kelahirannya."

4) Waktu akikah: Sejak kelahiran bayi dan disunatkan pada hari yang ketujuh kelahiran bayi seperti yang ditulis di dalam kitab Majmu' Imam Nawawi.

5) Sunat2 lain: Dicukur rambutnya dan kemudian kepala bayi tersebut disapu dengan za'faran / saffron. Kemudian dikumpul rambut2 tersebut, dikering dan ditimbang dengan harga PERAK.... Jumlah duit tersebut kemudiannya disedekahkan kepada fakir miskin /mana2 lapan asnaf. Nabi
Muhammad saw membayar harga timbangan cucuandanya Saidina Hasan dan Husian ra dengan harga PERAK.

6) Sunat2 lain: Diberikan nama pada hari yang ketujuh seperti yang ditulis di dalam kitab Majmu'. Tetapi jika ingin diberi nama awal pun tidak mengapa. Disunatkan memberi nama2 yang baik dan sebaik2 nama adalah Abdur Rahman dan Abdullah.Nama2 Nabi khususnya Nabi Muhammad saw dan nabi2 lain,nama para sahabat dan orang soleh... begitu juga nama wanita: Fatimah, Khadijah, Maryam dan Asiah serta nama anak2 & keluarga nabi dan sahabiah.

7) Jumlah kambing: Bayi lelaki: Disunatkan dua ekor kambing. Perempuan: Seekor kambing... Lagi besar dan banyak daging lagi baik!!!

8) Bentuk daging: Hendaklah dimasak MANIS dan diberi / memberi jamuan kepada orang ramai khususnya FAKIR MISKIN. Tidak diberi mentah seperti daging korban.

9) Dagingnya dimasak manis (orang kita biasanya masak kurma atau kari manis) dan disertai dengan manis2an... (orang kita biasa buat bubur jinak @ liar) supaya sabda nabi saw; akhlaknya juga manis di hadapan manusia. Sesungguhnya nabi Muhammad saw suka kepada manisan dan madu!

10) Fadhilat dan kelebihan akikah: Anak2 menjadi pemberi syafaat di akhirat, anak berakhlak mulia dan sihat dengan kehendak Allah jua serta berkat usaha ibu bapanya.

11) RISIKO MENINGGALKAN AKIKAH:Berkata ulamak, anak yang tidak diakikahkan; maka tidak dapat menjadi syafaatnya ibu bapanya diakhirat, berisiko untuk sakit zahir dan batin serta kurang akhlaknya.

12) Perkara yang perlu diberi perhatian: Belanja akikah dan kendurinya adalah duit si bapa bayi tersebut. Bukan duit pemberian orang kepada anak2 kita yang baru lahir... Hasil dari usaha si bapa. Sebab itu, apabila dapat saja berita isteri mengandung; terus diwujudkan dana akikah dan
kelahiran dalam rumahtangga supaya dapat akikah seawal hari ketujuh!

13)Nama disunatkan diberikan oleh bapa kepada ayah bayi... Tok belah ayah.... kerana Nabi Muhammad namanya diberikan oleh Abd Mutalib. Juga 'ayah2 rohani' atau guru2 mursyid kita.... Sekiranya kita ada berhajat dan berkenan mana2 nama, ambillah berkat dengan meminta izin dan dustur mereka serta meminta pandangan mereka.

14) Tahnik (belah mulut) iaitu dengan cara memasukkan manisan khususnya kurma / jus kurma ke dalam mulut bayi yang masih kecil dan disunatkan pada hari yang ketujuh. Disunatkan tahnik dilakukan oleh orang2 alim / mursyid / tok guru supaya keberkatan mereka mengalir ke bayi tersebut dan semoga anak tersebut menjadi seperti orang yang mentahnik.... Jika tiada orang2 alim maka bolehlah ditahnik oleh bapa atau datuknya....

15) Perihal majlis: Selalu majlis diadakan serentak; akikah, cukur jambul dan tahnik... Namun ada juga majlis yang mengasingkan akikah dan cukur jambul. Walaubagaimanapun yang terbaik; semuanya dibuat pada hari yang ketujuh. Majlis juga boleh dimeriahkan lagi dengan bacaan selawat,maulid, tahlil dan doa selamat.

Alhamdulillah pengalaman saya berhadapan situasi mencemaskan anak kedua saya Muhammad Nazim dimasukkan ke NICU kritikal kerana masalah paru2 tidak matang memberi banyak pengajaran kepada saya... Baby Nazim lahir pada 15 Syaaban dimasukkan ke NICU selama 10 hari. Sebaik saja akikah selesai dilakukan di Klang; terus saya diberitakan oleh isteri (ketika itu kami seminar di Masjid Negeri Shah Alam) doktor sudah menaggalkan oksigen... dan ketika jamuan akikah diadakan di masjid tersebut saya dimaklumkan alat2 lain juga ditanggalkan.... dengan IZIN ALLAH JUA!

Sungguh ajaib ibadah akikah ini...

Sebab itu sekiranya ada pihak yang bertanya kepada saya tentang bayi mereka yang sakit.. Maka saya sarankan diakikahkan secepat mungkin kerana akikah; selain menghidupkan sunnah nabi saw, antara fadhilatnya adalah menebus penyakit; untuk kesihatan bayi dan molek akhlaknya di kemudian hari nanti....

Saranan saya kepada sesiapa yang masih tidak akikah, tahnik anak masing2... silalah berbuat demikian secepat mungkin!






Allahu Haq ! Hidayah Seluruh Alam!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...