**Salam Eidul Fitri, Ampun Maaf Batin Dan Zahir**

Tetamu pilihan!!!

Semua artikel di dalam blog ini saya izin untuk publish dan sebarkan dengan syarat disertakan rujukan anda iaitu: KISWAH; www.rawatanislam2u.com. Saya juga mengizinkan anda untuk mengamalkan segala kaedah rawatan yang ditulis di dalam blog ini. Namun lebih baik berjumpa saya untuk menerima ijazah... Sekian dimaklumkan. Selamat beramal!!!

21 August 2014

Kenangan Rumah Terbuka Pertubuhan Pengamal Pengubatan Islam Ruqyah Syariyyah Malaysia (KISWAH) Di Teratak Mevlevi 16 Ogos 2014

Jamuan Eidulfitri Kiswah di Teratak Mevlevi no 35 Taman Jaya 2..Sabtu lalu..Terima kasih kepada semua ahli keluarga yg hadir,sahabat handai, jiran tentangga dan ajk surau taman yg hadir.. Terima kasih atas kehadiran semua..tetamu mengundang rahmat, mengangkat bala', menyembuh penyakit, memurahkan rezeki.. dr kami keluarga ngo kiswah.. yg hadir tempoh hari..














18 August 2014

Upah Haji Agen Di Temerloh 2014; Bersama ARUFA-KISWAH - RM1800 Upah Haji Termasuk Umrah Wajib - 017 9065131 (Ustaz Hayat)



Upah Haji Bersama KISWAH - ARUFA..

Ada orang bertanya pasal Upah Haji / Niabah Haji / Badal Haji untuk orang yang sakit dan meninggal dunia.. 

Hukumnya adalah wajib kepada waris yang mampu. 

"Hadis riwayat Fadl bin Abbas ra. Bahwa seorang wanita dari Bani Khats'am berkata, "Wahai Rasulullah saw.! Sesungguhnya Allah telah mewajibkan haji kepada hamba-Nya, bapaku seorang yang sudah berumur, tidak mampu mengadakan perjalanan, apakah boleh aku menghajikannya?" Rasulullah saw. menjawab, "Boleh."


10 August 2014

Rawatan Tabie (Natural Medcine) Untuk Pesakit Tuberculosis (TB) ~ Cuka Asli, Vitamin D (Cahaya Matahari) dan Pemakanan Yang Sihat Khususnya Pemakanan Sunnah



"Baru mendapat tahu ayahanda salah seorang ahli KISWAH terkena penyakit TUBERCULOSIS (TB). Kebiasaannya menyerang paru2. Namun boleh juga menyerang buah pinggang, saraf tunjang, usus, tulang, mata dll. 

Antara natural medcine untuk TB adalah cuka asli, vitamin D (cahaya matahari, dan pemakanan yang sihat melalui perubatan tabie' seperti bawang putih, pisang, limau, nenas, teh hijau, pudina, kacang walnut, habbatus sawda', madu dan pemakanan sunnah yang lain... 

Jangan lupa sedekah tiap2 hari dan bernazar.Kalau ada rezeki lebih bolehlah sembelih kambing lalu dijamu kepada fakir miskin dengan niat kesembuhan.."

Aneka Cuka Asli Yang Sudah Diruqyah Boleh Didapati Dari Online Store Rasmi Kami:

06 August 2014

Ulasan Buku Handbook Ruqyah Syariyyah, Jampi Yang Menurut Syara', Panduan Perawat Meruqyah Pesakit Gangguan Makhluk Halus



ULASAN BUKU KECIL; HANDBOOK RUQYAH SYARIYYAH
(Jampi Yang Menurut Syara’; Rawatan Untuk Pesakit Gangguan Makhlus Halus; Teks Ruqyah Lengkap Berserta Khutbah, Doa Kesembuhan dan Selawat-selawat Pilihan)

Hayat Kiswah Al Mevlevi
RM 10.00 
ISBN: 978-967-11307-0-4
Tahun terbit: 2012
Jumlah Mukasurat: 84 (tidak termasuk kulit)
Terbitan: Kiswah Publishing House

Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur dari al-Quran ayat-ayat suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman kepadanya. (Ayat 82, Surah al Isra’)
Abu Ubaid bin Talhah bin Mushrif RA pernah berkata: Adalah dikatakan bahawa:
“Apabila dibacakan al-Quran di sisi pesakit didapati penyakitnya bertambah ringan.”

Merupakan satu buku poket panduan lengkap bacaan ruqyah syariyyah yang dibacakan kepada pesakit gangguan makhluk halus. Buku ini sangat relevan bagi perawat Islam yang ingin merujuk teks ruqyah berserta khutbah, doa kesembuhan dan selawat pilihan ketika sesi ruqyah dijalankan.

Hayat Kiswah secara umumnya telah membahagiakan penulisannya kepada dua bahagian. Pertama; latar belakang kaedah ruqyah dari sudut dalil, persediaan rawatan, adab-adab meruqyah, tanda-tanda gangguan dan amalan pendinding diri. Kedua; penulis memfokuskan kepada teks bacaan 33 ayat ruqyah itu sendiri termasuk ayat tambahan seperti ayat syifa’, ayat kesembuhan penyakit fizikal, doa-doa kesembuhan, selawat-selawat pilihan dan khutbah dakwah kepada makhluk halus. Ayat-ayat yang perlu diulang, tempat yang perlu diniatkan (syahid ayat),khutbah yang bersesuaian untuk ayat ruqyah, penerangan ayat ruqyah yang dibaca dan maknanya juga disertakan.

Buku ini terbahagi kepada 13 bab yang terdiri daripada ayat-ayat pembukaan, ayatul kursiy, seruan kepada Islam, pembatal sihir, ayat-ayat pengajaran, ancaman dan amaran kepada jin. Selanjutnya disusuli pula dengan ayat-ayat syifa’ dan rawatan penyakit fizikal, al muawwizat, ayat-ayat tambahan, selawat-selawat pilihan, doa kesembuhan, penutup sesi ruqyah dan amalan pendinding dari sihir. Akhirnya buku diakhiri dengan ijazah ruqyah dari penulis.

Kesimpulannya buku ini amatlah disarankan kepada perawat, pesakit dan keluarga, pengkaji dan penuntut ilmu rawatan Islam berasaskan ruqyah syariyyah. Malah bolehlah diibaratkan buku nota poket lengkap yang di dalamnya terkandung segala panduan perawat dan teks ruqyah ketika sesi rawatan.



 Cara pembelian: RM10 + RM8 Penghantaran..

1. Sila ‘bank in’ duit dengan kaedah-kaedah yang diterangkan di bahagian "PEMBAYARAN".


ATM deposit / ATM transfer / Cash deposit ke akaun

Muliati binti Saad.

no akaun Bank Islam : 14162020055479 atau

no akaun Maybank: 156057415555 (MULIATI BINTI SAAD)

2. Kemudian, sila sms saya di no 0179065131 (USTAZ HAYAT) dengan menyatakan:

a. Nama

b. Tarikh

c. Bank apa dan bila dimasukkan duit

d. Alamat surat menyurat

e. Produk dan bilangan

3. Kemudian, dengan berbesar hatinya kami akan menghantar buku tersebut ke alamat anda.

4. Bolehlah anda menikmati buku kami dengan penuh penghayatan…


Ulasan Buku Kamus Tafsir Mimpi Keadah Al-Quran



ULASAN BUKU KAMUS TAFSIR MIMPI KAEDAH AL QURAN

Hayat Kiswah Al Mevlevi
RM 20.00 
ISBN: 978-967-11307-3-5
Tahun terbit: 2014
Jumlah Mukasurat: 198 (tidak termasuk kulit)
Terbitan: Kiswah Publishing House

Hadis riwayat Samurah bin Jundub , beliau berkata:
Sesungguhnya Nabi mengadap sahabat-sahabatnya selepas solat Subuh seraya bertanya, “Adakah terdapat salah seorang dari kamu yang telah bermimpi pada malam tadi.”
(Riwayat Muslim, No.4220)

Merupakan satu buku yang sangat relevan bagi mengupas fenomena mimpi dan pentafsirannya. Buku ini merupakan ekstrak kepada kitab ‘Tafsirul Ahlam’ yang ditulis oleh as Shaykh Ibn Sirrin al Ansori dan ‘Qamus Ahlam’ karya Dr Khalid ibn Ali al Anbari. Isi kandungannya merangkumi semua tajuk yang menyentuh perihal mimpi dari sudut syarie dan saintifik serta pentafsirannya. Buku ini boleh dijadikan rujukan seisi keluarga dalam menjawab segala persoalan dan misteri yang menjelma dalam tidur kita saban hari.

Hayat Kiswah di dalam penulisannya telah mengupas tajuk dengan sandaraan dalil dan fakta yang kukuh. Penulis secara umumnya membahagikan buku ini kepada dua bahagia. Pertama; memfokuskan tentang realiti mimpi dari sudut pandangan agama dan kajian saintifik serta dalil-dalil ilmu tafsir mimpi. Kedua; adab dan kaedah mentafsir mimpi seumpama yang dianjurkan oleh para ulamak silam.

Buku ini terbahagi kepada 10 bab yang terdiri daripada hakikat mimpi, adab mendapat mimpi, hukum beramal dengan ilmu dari mimpi, sekitar mimpi berjumpa Rasulullah , mimpi dan tipu daya syaitan serta penangan sihir. Selanjutnya penulis menyambung perbahasan berkenaan cara mentafsir mimpi, adab ketika mentafsir mimpi, senarai tafsiran mimpi mengikut abjad dan beberapa contoh tafsir mimpi. Di bahagian penutup, penulis menekan bahawa mimpi bukanlah segala-galanya tetapi janganlah dipandang sepi kerana merujuk kepada pentafsiran mimpi ada asasnya di dalam agama.

Kesimpulannya buku ini amatlah disarankan kepada semua ‘pemimpi’ muslimin dan muslimat. Malah bolehlah diibaratkan buku poket atau nota yang lengkap berkenaan tafsir mimpi. Mudah-mudahan buku ini layak menjadi rujukan kepada semua apabila berhadapan dengan teka-teki berkenaan mimpi yang diperolehi.


  Cara pembelian: RM20 + RM8 Penghantaran..

1. Sila ‘bank in’ duit dengan kaedah-kaedah yang diterangkan di bahagian "PEMBAYARAN".

ATM deposit / ATM transfer / Cash deposit ke akaun

Muliati binti Saad.

no akaun Bank Islam : 14162020055479 atau

no akaun Maybank: 156057415555 (MULIATI BINTI SAAD)

2. Kemudian, sila sms saya di no 0179065131 (USTAZ HAYAT) dengan menyatakan:

a. Nama

b. Tarikh

c. Bank apa dan bila dimasukkan duit

d. Alamat surat menyurat

e. Produk dan bilangan

3. Kemudian, dengan berbesar hatinya kami akan menghantar buku tersebut ke alamat anda.

4. Bolehlah anda menikmati buku kami dengan penuh penghayatan…

05 August 2014

Ulasan Buku Soal Jawab Ilmu Tauhid; Ahli Sunnah Wal Jamaah; Akidah Asyirah Wal Maturidiyyah

SOAL JAWAB ILMU TAUHID
(Akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah; Al Asyairah wal Maturidiyyah)

a



Hayat Kiswah Al Mevlevi
RM 17.00
ISBN: 978-967-11307-2-8
Tahun terbit: 2013
Jumlah Mukasurat: 156 (tidak termasuk kulit)
Terbitan: Kiswah Publishing House

“Sebagaimana yang disebutkan dalam Syarah Ihya' oleh Imam Murtada az Zabidi, bila dikatakan Ahli Sunnah wal Jamaah, maka yang dimaksudkan ialah aliran yang diajarkan oleh Imam Abu Hasan al Asy’ari dan Abu Mansur al Maturidi.”

Merupakan satu buku pengajian ilmu Tauhid yang lengkap dan relevan kepada semua muslimin dan muslimat. Buku ini merupakan ekstrak kepada kitab ‘Pati Faridatul Faraid’ yang ditulis oleh Tuan Guru Haji Nik Abdullah al Jambawi dan disampaikan melalui kaedah soal jawab. Isi kandungannya merangkumi semua tajuk yang wajib dipelajari oleh mukallaf untuk melayakkan mereka melepasi kewajipan fardhu ain. Buku ini juga layak dijadikan rujukan seisi keluarga dalam menjawab segala kesulitan berkaitan ilmu Tauhid khususnya perbincangan ‘Sifat Dua Puluh.’

Hayat Kiswah di dalam penulisannya telah mengemukakan bukti bahawa yang dikatakan ‘Ahli Sunnah wal Jamaah itu adalah pengikut ‘Al Asyairah wal Maturidiyyah’ dengan dalil-dalil yang konkrit. Penulis secara umumnya membahagikan buku ini kepada dua bahagia. Pertama;  memfokuskan latarbelakang Ahli Sunnah al Jamaah. Kedua; silibus pengajian ilmu Tauhid yang wajib dipelajar oleh mukallaf.

Buku ini terbahagi kepada 13 bab yang terdiri daripada latarbelakang Ahli Sunnah wal Jamaah, senarai ulamak Al Asyairah wal Maturidiah, pelajaran Tauhid di alam Melayu, iman, islam dan ihsan, hukum akal dan persoalan taqlid, mengenal Allah dan sifat-sifat-Nya. Selanjutnya menyambung perbahasan berkenaan perutusan para nabi, kalimah syahadah, mengenal para malaikat, mengenal kitab-kitab Allah, perihal Rasulullah r, kemaslahatan yang enam dan isu riddah, dan akhirnya perkara sam’iyyat dan alam akhirat.

Kesimpulannya buku ini amatlah disarankan kepada muslimin dan muslimat tidak mengira latar belakang agama atau sebaliknya. Malah bolehlah diibaratkan buku poket atau nota yang di dalamnya terkandung segala pelajaran wajib kepada mukallaf. Mudah-mudahan buku ini layak menjadi rujukan kepada semua lapisan masyarakat sama ada orang awam, pelajar agama atau pengkaji.



  Cara pembelian: RM17 + RM8 Penghantaran..

1. Sila ‘bank in’ duit dengan kaedah-kaedah yang diterangkan di bahagian "PEMBAYARAN".


ATM deposit / ATM transfer / Cash deposit ke akaun

Muliati binti Saad.

no akaun Bank Islam : 14162020055479 atau

no akaun Maybank: 156057415555 (MULIATI BINTI SAAD)

2. Kemudian, sila sms saya di no 0179065131 (USTAZ HAYAT) dengan menyatakan:

a. Nama

b. Tarikh

c. Bank apa dan bila dimasukkan duit

d. Alamat surat menyurat

e. Produk dan bilangan

3. Kemudian, dengan berbesar hatinya kami akan menghantar buku tersebut ke alamat anda.

4. Bolehlah anda menikmati buku kami dengan penuh penghayatan…

Ulasan Buku Rahsia Air Jampi; Rahsia Perawat Islam, Edisi Lakukan Sendiri Di Rumah Terbitan KISWAH PUBLISHING HOUSE

RAHSIA AIR JAMPI KAEDAH AL QURAN
Hayat Kiswah Al Mevlevi
RM 16.00
ISBN: 978-967-11307-1-1
Tahun terbit: 2012
Jumlah Mukasurat: 159 (tidak termasuk kulit)
Terbitan: Kiswah Publishing House

(Maka Kami kabulkan permohonannya serta Kami perintahkan kepadanya): " Hentakkanlah (bumi) Dengan kakimu " (setelah ia melakukannya maka terpancarlah AIR, lalu Kami berfirman kepadanya): " ini ialah air sejuk untuk mandi dan untuk minum (bagi menyembuhkan penyakitmu zahir dan batin) ".
[Shaad: 42]
Merupakan satu buku yang lengkap dan relevan kepada semua pengamal pengubatan Islam berasaskan ruqyah syariyyah. Buku ini juga layak dijadikan rujukan kepada semua peminat dunia rawatan Islam sama ada perawat, pesakit atau pengkaji.

Hayat Kiswah di dalam penulisannya telah membuktikan secara syarie dan saintifik berkenaan realiti rawatan ruqyah menggunakan wasilah air sebagai perantara. Penulis memfokuskan latarbelakang dan teknik meruqyah air sebagai medium asas dalam rawatan sesuatu penyakit bersifat sama ada spiritual, fizikal atau emosional.

Buku ini terbahagi kepada  9 bab yang terdiri daripada pengenalan air di dalam al-Quran, misteri kejadian air, air yang mempunyai roh dan misteri penyembuhan gelombang al-Quran. Selanjutnya penulis mengaitkan kaedah ruqyah dan penggunaan air di dalam bab yang kelima dan seterusnya yang terdiri daripada perbincangan berkenaan misteri air jampi, bahan-bahan lain yang boleh diruqyah, teknik meruqyah, senarai ayat-ayat penawar dan penutup kata yang menitik beratkan rujukan dan sanad sesuatu teknik rawatan Islam yang dijalankan.


Kesimpulannya buku ini amatlah disarankan kepada perawat, pesakit dan keluarga, pengkaji dan penuntut ilmu rawatan Islam berasaskan ruqyah syariyyah. Malah bolehlah diibaratkan buku poket yang di dalamnya terkandung segala pendedahan perawat Islam membuat air ruqyah. Maka bolehlah dikatakan juga sebagai buku nota edisi lakukan sendiri di rumah buat semua pembaca.

RM16 + RM 8 penghantaran..

Cara pembelian:

1. Sila ‘bank in’ duit dengan kaedah-kaedah yang diterangkan di bahagian "PEMBAYARAN".

ATM deposit / ATM transfer / Cash deposit ke akaun

Muliati binti Saad.

no akaun Bank Islam : 14162020055479 atau

no akaun Maybank: 156057415555 (MULIATI BINTI SAAD)

2. Kemudian, sila sms saya di no 0179065131 (USTAZ HAYAT) dengan menyatakan:

a. Nama

b. Tarikh

c. Bank apa dan bila dimasukkan duit

d. Alamat surat menyurat

e. Produk dan bilangan

3. Kemudian, dengan berbesar hatinya kami akan menghantar buku tersebut ke alamat anda.

4. Bolehlah anda menikmati buku kami dengan penuh penghayatan…

23 July 2014

Dalil Dibolehkan Memasang Pelita Pada Malam Tujuh Likur Jika Tidak Mempunyai Fahaman Karut


(Nak buat takpe, tak buat takpe..takde sapa paksa... Yang buat tak pernah pula dengar kata wajib, yang tak nak buat, jangan pula dikata syirik dan haram. Barulah rukun dan bersatu anak beranak, keluarga dan masyarakat kita...)

"Asal sesuatu hukum itu adalah harus; kecuali didatangkan kemudiannya dalil mengatakan ia haram. Malam 7 Likur.. Pasang pelita.. Bagi saya tidak menjadi satu kesalahan. Mengatakan ia sebagai amalan hindu, menerangi rumah supaya roh keluarga yang sudah pergi, mampu jumpa jalan lantas datang menjenguk, malaikat nampak sikit rumah kita bila pasang pelita adalah kata2 penghinaan, perli dan fitnah kepada amalan yang baik ini. Maka, takdirnya, jika ada orang yang berpegang begitu; memang tidak syak lagi ia salah. Jika tiada; maka tidaklah mengapa...

Malah sesuatu yang nabi saw tak buat tidak boleh diistinbatkan ia haram.. Kaedah Usul Fiqh menyatakan; " Tarkus Syai' (binnisbati ilan nabi saw) la yaqtadi tahrimahu." Sesuatu yang ditinggalkan oleh Nabi Muhammad saw; tidak boleh dihukumkan kesemuanya haram.. (Nabi saw tak pernah buat, jadi haram hukumnya kita buat:) Ini satu kaedah fiqh yang salah.. Jika tidak, banyaklah benda haram yang kita buat sebab nabi saw tidak pernah buat..

Orang dulu pasang pelita, lampu dan sebagainya khusus pada malam2 likur (malam ganjil 10 terakhir bulan Ramadhan; 21; 1 likur, 23; 3 likur, 25; 5 likur, 27; 7 likur, 29; 9 likur) ada sebab2nya:

1) Memeriahkan malam2 terakhir bulan Ramadhan. Kalau di Mesir, mereka memasang 'tanglung arab'; dipanggil 'FANOOS' adalah amalan biasa mereka di sana. Khusus untuk membangkit biah meriah di dalam hati muslimin di sana. Al kisahnya seorang pembesar Mesir pada abad ke-10 bernama Al Hakim Biamrillah yang mahu menyalakan lampu jalan-jalan di Kaherah pada malam Ramadan. Dia mengarahkan semua ahli jemaah masjid menggantung tanglung yang boleh diterangi dengan lilin.

2) Mewujudkan feel dan biah 'jaga malam' untuk beramal ibadah. Malam tidak gelap gelita lantaran ada orang yang bangun untuk beramal ibadah; maka mereka memasang pelita lampu untuk tujuan memudahkan aktiviti dan urusan di malam hari.

3) Orang2 kampung dulu sangat prihatin kepada mereka yang beriktikaf di masjid. Lantaran itu mereka ingin mendapat sahamnya dengan menerangi jalan-jalan kampung agar memudahkan orang kampung menuju ke masjid surau tanpa perlu membawa lampu picit, obor dll.

4) Mengkhususkan pasang pada 27 Ramadhan pun tiada salahnya.. Lebih2 lagi ada qaul mengatakan bahawa malam Laylatul Qadar banyak terjadi pada malam 27. Qaul yang paling diterima pakai adalah malam2 ganjil 10 malam terakhir Ramadan. Apapun pendapat malam 27 ada sandarannya.. Tetapi tidaklah muktamad.

Daripada Ibn Umar r.a bahawa Rasulullah s.a.w. pernah bersabda :

ليلة القدر ليلة سبع وعشرين
lailatul qadar ialah malam ke 27

(Direkodkan oleh Imam Ahmad 4793 daripada hadis Ibn Umar dengan sanad sahih, dan Abu Dawud1386 daripada hadis Mu’awiyah bin Abi Sufyan)
Imam Muslim merekodkan (762) daripada Ubay bin Kaab r.a. bahawa beliau pernah bersumpah mengatakan malam 27 adalah malam lailatul qadar.

begitu juga Ibn Abi Shaibah meriwayatkan daripada Zurr bahawa beliau pernah ditanya tentang lailatul qadar, maka jawabnya :
“Adalah Umar, Huzaifah dan sebahagian sahabat tidak menyesyaki lagi bahawa malam 27 adalah lailatul qadar”
(al-Durr al-Manthur, tafsir surah al-Qadr)

Antara dalil-dalil syarak yang boleh dijadikan hujah ialah kisah seorang lelaki yang bermimpi melihat malam qadar pada malam 27 ramadan,
lantas Nabi bersabda :

أرى رؤياكم في العشر الأواخر فاطلبوها في الوتر منها
Aku melihat mimpi-mimpi mu pada sepuluh terakkhir maka carilah nya pada malam-malam witir daripadanya
(Bukhari 2015)

Sesetengah tempat; seperti di Mesir seolah2 telah menetapkan malam 27 itulah malam Lailatul Qadar.(Di luar negara khususnya Arab dan Turki malam 27 adalah malam semalam). Antara dalil yang digunakan oleh sebahagian ulamak adalah rahsia di dalam Surah al Qadr.

Lailatul Qadr disebut 3 kali di dalam al Quran dan ejaan setiap lailatul qadar di dalam bahasa Arab adalah 9 huruf. Jadi 9 x 3 kali adalah = 27...

Mantan Mufti Mesir; Sh Dr Ali Jumaah dalam kitab himpunan fatwanya; ad Din wal hayah menyatakan:Pernah sekali Saidina Jabir RA bersumpah bahawa malam Laylatul Qadar adalah pada malam 27. Hendaklah kita berjaga2 pada sepuluh malam terakhir. Khususnya pada malam ganjil.'Khususnya pada malam 27 atau 29'"

Apapun hukumnya tak lah wajib mahupun sunat. Harus je. Bila bab harus ni, nak pasang tak pe.. tak pasang pun takpe.. Jangan mewajibkan sesatu yang sedia tak wajib, dan jangan pula mengharamkan sesuatu yang tak diharamkan Tuhan.. Janganlah sampai membidaah, menyesat dan mengkafirkan tok, nenek, pak sedara, mak sedara, sepupu sepapat kita yang masih beramal dengan pemasangan pelita ni. Malah menyamakan mereka sedarjat dengan penganut Hindu dll.. Berat tu bro....

Teruskanlah amalan memasang pelita ni.. Insya-Allah kheir..


(Nak buat takpe, tak buat takpe..takde sapa paksa... Yang buat tak pernah pula dengar kata wajib, yang tak nak buat, jangan pula dikata syirik dan haram. Barulah rukun dan bersatu anak beranak, keluarga dan masyarakat kita...)

Allahu Haq! Hidayah Seluruh Alam!..

22 July 2014

Selamat Mencari Malam Laylatul Qadr 1435H


Assalamualaikum semua!
Sempena 10 terakhir Ramadhan, KISWAH mengucapkan selamat beribadat pada malam Lailatul Qadar... Kalau di Mesir dan Syria; 10 malam terakhir, orang ramai tidur dan beriktikaf di masjid2 seluruh negara; tidak pulang ke rumah.
Sesetengah tempat; seperti di Mesir seolah2 telah menetapkan malam 27 itulah malam Lailatul Qadar.(Di luar negara malam 27 adalah malam ni). Antara dalil yang digunakan oleh sebahagian ulamak adalah rahsia di dalam Surah al Qadr.
Lailatul Qadr disebut 3 kali di dalam al Quran dan ejaan setiap lailatul qadar di dalam bahasa Arab adalah 9 huruf. Jadi 9 x 3 kali adalah = 27...
Apapun qaul yang paling rajih adalah tidak diketahui bilakah berlakunya Lailatul Qadr namun yang pasti adalah malam2 ganjil 10 malam terakhir Ramadhan.
Bertuahlah sebahagian murid yang mengikut jalan salikin; sesetengah guru mursyid mengkhabarkan akan rahsia; bilakah berlakunya malam Lailatul Qadr setiap tahun...
Apapun, beramallah pada setiap malam akhir Ramadhan... Allah merahsiakannya supaya kita saban malam senantiasa mengejar malam yang diibaratkan 1000 bulan = 82 / 83 tahun tersebut.
Antara amalan yang boleh dilakukan apabila tiba malam Lailatul Qadr seumpama yang tercatat di dalam kitab Futuhat ; Sheikh Adnan Thohir:
Niat untuk menghidupkan malam kerana Allah
Selepas itu Solat Isyak, ba'diah dan adab2 tarekat
Niat untuk mengerjakan puasa esok hari
Solat terawih 20 rakaat
Solat Tasabih 4 rakaat secara berjemaah
Solat sunat Syukur 2 rakaat secara berjemaah
Solat Witir
Khatam dan zikir
Menghidupkan malam dengan bacaan al Quran sekadar yang mampu sehingga terbit fajar.
Disunatkan solat sunat Tahajjud dari 20 - 100 rakaat semalaman.
Sembelih dua ekor korban pada siang esoknya. Satu kaffarah untuk kekurangan puasa kita dan tebusan untuk ahli tarekat dan umat Nabi Muhammad saw lalu dibahagi2kan pada faqir miskin. Sunnah ini tidak pernah ditinggalkan oleh Sheikh Abdullah Faiz ad Daghestani.

21 July 2014

Tazkirah Dhuha Berkenaan Al Quran dan Adab2 Membacanya di Rumah Mak Anjang Taman Jaya 20 Julai 2014

Tazkirah Dhuha sempena Khatam al-Quran; Tajuk:Al-Quran kelebihan dan adab2 membacanya di Rumah Mak Anjang Taman Jaya 2.. Terima kasih ats jemputan semalam..






Buka Puasa Bersama Anak Murid di Batu Sawar 19 Julai 2014

 Kunjungan anak2 murid ke rumah mentua di Batu Sawar.Buka puasa.. berterawih..muzakarah..i'tikaf... qiyam.. bersahur dan berzikir bersama.. Syukran atas kunjungan. Tetamu mengundang rahmat.jangan serik nak dtg ye..anakanda Ahmad Farihi Ramli dan kawan2 serta Ahmad Akmal Idris...





13 July 2014

Ceramah 'Ramadan dan Keinsafan' Kepada Bekas2 Penagih Anjuran AADK Temerloh Di Masjid Chatin 11 Julai 2014

Ceramah 'Ramadan dan Keinsafan' Kepada Bekas2 Penagih Anjuran AADK Temerloh Di Masjid Chatin 11 Julai 2014








Ifthar Jamie NGO KISWAH Pada 12 Julai 2014 di Pusat Rawatan Islam KISWAH Ruqyah Syariyyah


Assalamualaium semua,

Buka puasa, terawih dan mawlid bulanan pada 12 Julai 2014 yang lalu di Pusat Rawatan Islam Ruqyah Syariyyah KISWAH Temerloh. JazakAllah kepada semua sahabat yg hadir..






05 July 2014

Marhaban Ya Ramadan 1435H, Ramadan Kareem Dari KISWAH dan Qasidah Ahlan Ya Ramadan...


Ramadan Kareem Dari Keluarga KISWAH 1435


Ahlan Ya Ramadhan...


Saya dan warga KISWAH mengucapkan RAMADHAN KAREEM kepada semua khususnya kepada ahli keluarga KISWAH di mana sahaja anda berada...

Semoga kita berjaya mengharungi ujian2 keimanan sepanjang madrasah Ramadhan ini. Semoga kita beroleh ijazah TAQWA sebagai hasil kepada amal soleh yang dilakukan ikhlas kepada Allah Taala sepanjang bulan yang mulia ini.

Semoga kita berjaya mendapat mutiara2 berharga yang hanya didapati di bulan Ramadhan untuk menjana kekuatan keimanan bagi menempuh ujian2 mendatang di 11 bulan yang berikutnya...

Di dalam satu hadis Nabi saw menyatakan bahawa jika baik prestasi Ramadhan seseorang pada tahun itu maka 11 bulan yang mendatang juga akan baik kerana Ramadhan adalah penghulu buat sekalian bulan... Baiklah penghulu maka baiklah 'anak2 buahnya'.

Semoga kita menjadi orang yang bertakwa dan menjadi INSAN RABBANI yang sejati...

Berkata ulamak; apakah maksud insan rabbani":

Merekalah: " Allazina Yamsyuna fil ard bi qulubi ahlil akhirah"

Iaitu mereka yang berjalan di atas bumi sedangkan hatinya dinisbahkan kepada akhirat; hatinya adalah hati AHLI AKHIRAT.

Saya memohon jasa baik dari semua ahli keluarga KISWAH dan sahabat2 seperjuangan semua agar berdoa khusus di bulan Ramadhan ini agar Allah mengurniakan kecekalan, semangat juang yang tinggi, terhindar dari fitnah akhir zaman, dan keikhlasan luar biasa untuk meneruskan perjuangan memartabatkan perjuangan perubatan ISLAM yang sebenar di negara kita..

Saya juga mohon doa dari anda semua agar semua pengamal perubatan Islam berasakan ruqyah syariyyah dapat bersatu hati memartabatkan perubatan Islam di negara kita berbekalkan keikhlasan yang mudah-mudahan senantiada kita miliki.....

Ini kerana ribath ukhuwwah di kalangan mereka yang berjuang di jalanNYA merupakan prasyarat utama untuk mendapat NUSRAH; pertolongan dariNYA...

Semoga Allah mengurniakan kita nikmat MALAM LAILATUL QADAR....

AmIn Ya RABB....

Allahu Haq Hidayah Seluruh Alam....

Bersama2 Muhasabah dan Muaqabah diri untuk Muraqabah menuju Allah...:



Amalan setiap hari Ramadan:

Membaca Bait2 Syair ini Sejam Sebelum Azan Maghrib Setiap Hari Sejam Sebelum Berbuka Puasa...

Di dalam Kitab Futuhat karya Sheikh Adnan:

Qasidah Ahlan Wa Sahlan Ya Syahra Ramadhan,(selamat datang wahai bulan Ramadhan) dibaca selepas solat Asar; dari 1 - 15 Ramadhan...


Qasidah al Wada' al Wada' Ya Syahra Ramadhan, (selamat tinggal wahai bulan Ramadhan) dibaca selepas Asar... dari 15 - 29 / 30 Ramadhan.....



RAMADAN DUA ZAMAN



RAMADAN DUA ZAMAN



Ramadhan satu nasib tak serupa
peluangnya sama natijah berbeza

ramadhan mereka gembira cemerlang
mukmin berjasa diawal zaman
ramadhan kami malam terbuang
muslim berdosa di akhir zaman

mereka gembira kerana kedatangan mu
kami gembira dengan pemergian mu
malam mereka meriah disimbah nur al quran
tp malam kami muram bertemukan mu

mereka berlumba mengejar makrifat
tp kami lesu diburu nafsu
hati mereka bercahaya digilap takwa
jiwa kami gelap didera dosa

takbir mereka takbir kemenangan
hadiah mujahadah sebulan ramadhan
takbir kami lesu tak bermaya
tanda kalah lemah tak berdaya



puasa sekadar lapar dan dahaga

Allahu Haq! Hidayah Seluruh Alam!

23 June 2014

JADUAL BULAN RAMADAN PUSAT RAWATAN ISLAM KISWAH 1435H



Ucapan di bulan Ramadan.. "Ramadan Kareem.. Jawabnya "WAllahu Akram.."

Assalamualaikum semua..


Masya Allah wal Hamdulillah!!!!



Sedar tak sedar, kita akan di dalam bulan Ramadan al Mubarak!


BULAN AL QURAN

BULAN CAHAYA

BULAN IJTIMA'

BULAN FUQARA'

BULAN TAUBAT DAN RUJU'

BULAN DOA DAN I'TIKAF

BULAN FUQARA' DAN DUAFA'

BULAN IHSAN

BULAN MUNAJAT DAN TASABIH

BULAN KEJAYAAN

BULAN DAKWAH DAN IRSYAD

BULAN TARAWIH DAN QIYAM

BULAN IFTHAR DAN SAHUR

BULAN MALAIKAT DAN SALAM

BULAN GANJARAN

BULAN SABAR DAN SIYAM (PUASA)

BULAN KEBAHAGIAAN

BULAN KUNCI SYURGA

BULAN KASIH SAYANG

BULAN KEAMPUNAN

BULAN KEAMANAN

BULAN IHSAN

BULAN ANAK2 YATIM

BULAN RAHMAT

BULAN KELEPASAN DARI NERAKA

BULAN YANG MANA DITURUNKAN DI DALAMNYA AL QURAN

... itulah nama2 yang diberikan oleh para solehin.. Masya Allah! Hebatnya bulan Ramadan.

Pesta Ibadah pun bermula!

Sehubungan dengan itu, jadual KISWAH Temerloh pada bulan Ramadhan:

JADUAL KISWAH BULAN RAMADAN

Pusat Rawatan KISWAH tidak akan mengadakan rawatan pada bulan puasa KECUALI pada hari Sabtu dan Ahad setiap minggu pada pukul 10 pagi - 11 pagi sahaja . Jangan datang lebih dari pukul 11 pagi.

Isnin – Rabu dibuka pada pukul 10 pg – 3 ptg untuk pembelian barang rawatan dan untuk membuat temujanji sahaja. Tiada rawatan!

Telefon dahulu sebelum datang !
____________________________________________________________

JADUAL IMAM DI SURAU TAMAN JAYA 3
6,13,20,27,28 Ramadhan bersamaan 4,11,18,25,26 Julai 2014

TERAWIH DAN ZIKIR DI PR KISWAH
5,12,19,26 Ramadhan bersamaan 3,10,17,24 Julai 2014

MOREH SURAU
13 Ramadan bersamaan hari Jumaat 11 Julai 2013:
Moreh selepas terawih di Surau Taman Jaya 3

IFTHAR JAMIE, TERAWIH DAN MAWLID BULANAN KISWAH
14 Ramadan bersamaan hari Sabtu 12 Julai 2014
Ifthar Jamaie bersama ahli keluarga KISWAH, terawih, tausiyyah Ramadan dan Maulid Ramadan khusus untuk ahli-ahli KISWAH....

.. dan satu majlis buka puasa, akikah, mawlid, solat terawih di teratak Mevlevi rumah Ustaz Hayat akan diberitahu nanti..

JADUAL SYAWWAL:

6 Syawwal bersamaan 2 Ogos 2014

OPEN HOUSE KISWAH
Open House KISWAH di Teratak Mevlevi; AHLI KELUARGA US HAYAT dan USTAZAH MULIA KARIMAH; dan Gathering KISWAH - Maulid Maahad - Ex Badan Dakwah Sek Agama Negeri Pahang. Semua dijemput hadir!

Semoga kerja buat ini diredhai ALLAH jua...


Allahu Haq! Hidayah Seluruh Alam!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...