**Didoakan Semua Pesakit Yang Telah Menerima Rawatan di KISWAH DISEMBUHKAN ALLAH TAALA. AMIN**

Tetamu pilihan!!!

Semua artikel di dalam blog ini saya izin untuk publish dan sebarkan dengan syarat disertakan rujukan anda iaitu: KISWAH; www.rawatanislam2u.com. Saya juga mengizinkan anda untuk mengamalkan segala kaedah rawatan yang ditulis di dalam blog ini. Namun lebih baik berjumpa saya untuk menerima ijazah... Sekian dimaklumkan. Selamat beramal!!!

28 February 2011

Kenangan Ceramah dan Rawatan di Masjid Kg Jengka Batu 13, Chenor







Assalamualaikum semua!

Alhamdulillah..

Allah Taala memberikan kami peluang untuk berdakwah sekali lagi dan pada kali ini di sebuah masjid lama, Masjid Lama Kg Jengka Batu 13 Pahang...

Alhamdulillah, solat berjemaah, ceramah ringkas, berjamu bersama orang kampung sebenarnya mempunyai zauq yang istimewa dan tersendiri..

Saya, Pak Kasim, Abe Wan Hospital dan anak murid saya Abd Latid bertolak dari Temerloh sebelum Maghrib. Kami disambut ajk masjid penuh mahabbah...

Selepas Maghrib ceramah berlangsung sehingga 9.30 malam.... Masya Allah TabarakALLAH penerimaan dan sambutan orang kampung amatlah menggembirakan hati kami.. Semoga mereka faham dengan untaian mutiara dakwah yang kami sampaikan kepada mereka...

Selepas Solat Isyak, jamuan ringkas yang sangat melazatkan hidangan orang kampung, saya dan sahabat2 seperjuangan mengadakan rawatan percuma kepada orang2 kampung Jengka Batu 13 sebagai satu khairiah fi sabiliLLAH...

Mana2 pesakit yang menunjukkan reaksi gangguan dinasihatkan supaya mendpaat rawatan lanjut di pusat rawatan kami..

Rawatan berlanjutan sehingga pukul 11 malam... dan kami pulang dengan perasaan yang puas dan bersyukur kerana Allah memberi peluang kepada kami untuk menyumbangkan usaha yang maha kerdil ini kerana Allah...

Terima kasih kepada ajk Kg Jengka 13 dan orang kampung semua!!!

24 February 2011

Jemputan Ceramah Ringkas / Kuliah Maghrib Perubatan Islam di Chenor


Assalamualaikum semua...

Pada malam ini akan diadakan kuliah Maghrib @ Ceramah perubatan Islam ringkas:

Tempat: Masjid Lama Kampung Jengka BATU 13, Chenor.. (bukan Jengka 13)

Masa: Selepas Maghrib

Penyampai: Us Hayat KISWAH

Tentatif: Solat Maghrib, ceramah ringkas, jamuan ringkas, rawatan untuk mengetahui ada gangguan atau tidak...

Semua muslimin muslimat khususnya di Temerloh, Chenor, Jengka dan Maran dijemput hadir

Jemputan Kepada Semua Pesakit Sekitar Sg Besar Selangor; KLINIK RAWATAN BERGERAK KISWAH!




Jemputan Klinik Rawatan Bergerak KISWAH


Sunday, March 13 · 8:00am - 1:00pm

Pusat Bimbingan al Quran Syatibi Tmn Gemilang, Sg Besar Selangor

* Untuk rawatan gangguan makhluk halus

KLINIK KISWAH

*Tarikh Klinik Rawatan:
13 Mac 2011 ( Ahad ) - Jam 9.00 Pagi

*Daftar:Ustaz Nazri ( 0192360579 )
Ustaz Othman ( 013-5287321 )

* Dgn sedikit bayaran untuk tabung KISWAH

22 February 2011

Bertuahlah kalian Para Perawat Ahlil Quran.Membaca KALAMNYA yg Tercinta : Hadis2 Kelebihan Al Quran:



Love Al Quran...


Bertuahnya Kalian Wahai Perawat Qurani:

Wahai Mualij Pembaca Al Quran.. Bertuahnya kalian kerana inilah sebaik2 rawatan seumpama yang diberitakan Rasulullah saw...


Membaca kalam Sang Pencipta kerana CINTANYA...



Sebaik2 Ubat Adalah al Quran...
Apabila Kalian Merawat dengan Membaca Kalamnya yang mulia.. Bermaksud Kalian Menyebarkan CINTA ALLAH kepada makhlukNYA...


Sebaik2 Rawatan adalah membaca KALAMNYA "AL QURAN"

Anda adalah Perawat Ahlil Quran........



"Sebarkanlah Cahaya Cinta Kepada Allah Melalui Pembacaan Al Quran" ALLAHU HAQ!! HIDAYAH SELURUH ALAM


Hadis2 Kelebihan Al Quran yang mulia dan Pembacanya:

1. Daripada Abu Umamah r.a berkata : Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda: Bacalah Al Quran sesungguhnya ia akan datang di hari kiamat sebagai syafa'at kepada pembacanya.
( Riwayat Muslim )


2. Daripada Nawwas Bin Sam'an r.a. telah berkata : Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda : Di hari akhirat kelak akan didatangkan Al Quran dan orang yang membaca dan mengamalkan isi kandungannya, didahului dengan Surah Al Baqarah dan Surah A-li 'Imraan, kedua-dua surah ini menghujah ( mempertahankan ) orang yang membaca dan mengamalkannya. ( Riwayat Muslim )



3. Daripada Osman Bin 'Affan r.a. telah berkata: Rasulullah S.A.W. bersabda : Sebaik manusia di antara kamu orang yang mempelajari Al Quran dan mengajarnya kepada orang lain. ( Riwayat Bukhari )



4. Daripada Aisyah r.a. telah berkata: Bersabda Rasulullah S.A.W. : Orang yang membaca Al Quran dan susah untuk menyebut ayatnya ia mendapat dua pahala. ( Riwayat Bukhari & Muslim )



5. Daripada Abu Musa Al Asy'ari r.a. telah berkata : Rasulullah S.A.W. bersabda : Umpama orang mukmin yang membaca Al Quran seperti buah Utrujjah ( seperti limau besar ) baunya wangi dan rasanya sedap. Umpama orang mukmin yang tidak membaca Al Quran seperti buah tamar tidak ada bau dan rasanya manis, dan umpama orang munafik yang membaca Al Quran seperti Raihanah (sejenis pokok) baunya wangi dan rasanya pahit dan umpama orang munafik yang tidak membaca Al Quran seperti buah labu yang tiada bau dan rasanya pahit. ( Riwayat Bukhari & Muslim ):



6. Daripada Omar Bin Al Khattab r.a. Bahawa Nabi Muhammad S.A.W. bersabda : Sesungguhnya Allah mengangkat martabat beberapa golongan dan merendahkan martabat yang lain dengan sebab Al Quran. ( Riwayat Muslim )



7. Daripada Ibnu Omar r.a. daripada Nabi Muhammad S.A.W. telah bersabda: Tidak boleh berhasad dengki kecuali di dalam dua perkara : Lelaki yang dianugerahkan kefahaman yang sahih tentang Al Quran, ia menunaikan ibadat siang dan malam , lelaki yang dianugerahkan kemewahan harta lalu dinafkahkannya siang dan malam. ( Riwayat Bukhari & Muslim )



8. Daripada Barra' dan daripada 'Azib r.a. telah berkata : Seorang lelaki membaca Surah Al Kahfi dan di sisinya seekor kuda yang diikat dengan dua tali, maka awan di langit mula melindunginya dan semakin hampir, dan kudanya mula menjauhinya. Apabila menjelang pagi beliau pergi berjumpa Nabi Muhammad S.A.W. dan menceritakan peristiwa tersebut maka baginda bersabda : Itulah ( sakinah ) ketenangan yang turun disebabkan bacaan Al Quran. ( Riwayat Bukhari & Muslim )



9. Daripada Ibnu 'Abbas r.a. beliau berkata : Rasulullah S.A.W. bersabda : Sesungguhnya orang yang tidak ada di dalam ingatannya sesuatu pun daripada ayat Al Quran seperti rumah yang roboh. ( Riwayat Tarmizi dan beliau berkata: Hadis ini hasan sahih )



10. Daripada Abdullah Bin 'Umru Bin Al 'As r.a. Nabi Muhammad S.A.W. bersabda : Satu masa nanti akan dikatakan kepada orang yang membaca Al Quran: Bacalah, perbaikkilah dan perelokkanlah bacaan Al Quran sepertimana engkau memperelokkan urusan di dunia, sesungguhnya tempat engkau akan ditentukan di akhir ayat yang engkau bacakan.
( Riwayat Abu Daud dan Tarmizi dan beliau berkata : Hadis ini hasan sahih )



11. Daripada 'Uqbah Bin 'Amir r.a. menceritakan : Rasulullah S.A.W keluar dan kami berada di tempat duduk masjid yang beratap. Maka beliau bersabda: Siapakah di antara kamu yang suka keluar di pagi hari pada setiap hari menuju ke Buthan atau 'Atiq, dan dia mengambil darinya dua ekor unta yang gemuk dalam keadaan dia tidak melakukan dosa dan tidak putus hubungan silaturrahim. Kami menjawab : Kami suka demikian itu. Sabda Rasulullah S.A.W kenapakah kamu tidak pergi ke masjid belajar atau membaca dua ayat Al Quran lebih baik dari dua ekor unta, tiga ayat lebih baik dari tiga ekor, empat ayat lebih baik dari empat ekor unta demikianlah seterusnya mengikut bilangan ayatnya. ( Riwayat Muslim )



12. Daripada Ibnu Mas'ud r.a bahawa Nabi Muhammad S.A.W bersabda : Orang yang paling layak mengimami kaum di dalam sembahyang ialah mereka yang terfasih membaca Al Quran. ( Riwayat Muslim )



13. Daripada Jabir Bin Abdullah r.a. bahawa Nabi Muhammad S.A.W. menghimpun antara dua lelaki yang terbunuh di peperangan Uhud kemudian beliau bersabda : Yang mana satukah antara keduanya yang paling kuat berpegang teguh dengan Al Quran maka apabila aku tunjukkan kepada salah seorang daripada keduanya maka dialah orang yang pertama masuk ke liang lahad. ( Riwayat Bukhari, Tarmizi, Nasa'ie & Ibnu Majah )



14. Daripada 'Imran Bin Husain Bahawa beliau lalu di hadapan qari yang sedang membaca Al Quran kemudian dia berdoa kepada Allah kemudian ia kembali membaca kemudian ia berkata aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda : Barangsiapa yang membaca Al Quran maka berdoalah kepada Allah dengan Al Quran maka sesungguhnya akan datang beberapa kaum yang membaca Al Quran dan mereka berdoa dengannya. ( Riwayat Tarmizi, beliau berkata : Hadis ini hasan )



15. Daripada Ibnu Mas'ud r.a. ia berkata : Barangsiapa yang membaca satu huruf daripada Al Quran maka baginya satu kebaikan, satu kebaikan menyamai dengan sepuluh pahala, aku tidak bermaksud : Alif , Lam , Mim ialah satu huruf, tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf. ( Riwayat Ad Darimi Tarmizi, beliau berkata hadis ini hasan sahih )

21 February 2011

Kenangan maulidurasul 1432 KISWAH

Assalamualaikum... Seperti yang diceritakan oleh KamarulAzli:

Alhamdulillah....

kelas taffaquh berlajan dgn lancar dan penuh meriah.... rasanya, setakat ni, ini lah lebih taffaquh yg paling meriah dgn kehadiran ahli jemaah KISWAH yg dalam 34 org.... (kalau x silap laaa)

sy, shahmil and cikgu adip sampai di pusat rawatan dalam pukul 4.15 petang.... time tu, pusat rawatan dah penuh dengan sahabat dari kota tinggi (utz zaki dan jentera) dan geng JURUS dr teluk intan(di ketuai oleh utz nazri, seramai 3 buah kereta turun).....

ptg tu ada beberapa org pesakit yg tgh buat kami..... para ahli kiswah yg lain, turut manjadi pembantu UH dalam merawat pesakit.....

progam malam tu bermula lebih kurang dalam pukul 9.30mlm....

bermula dgn ijazah doa pemusnah sihir..... masya allah, tabbarakallah.... satu doa yg sgt hebat....

diteruskan dengan ijazah bacaan ratib al haddad.... di bacakan oleh UH hayat dan di iringi oleh para jemaah KISWAH...

perbincangan dan rawatan bg penyakit buasir..... banyak info baru yg dapat di ambil oleh para sahabat....

acara kemuncak malam tu adalah bermawlid dan berqasidah beramai ramai.... seronok..... bertapa lunaknya alunan qasidah daru guru kita, Utz hayat di iringin paluan kompang (apa nama alat tu, x ingat....)

of course, penutup acara dgn jamuan ringkas, mee kari....

alhamdulillah, majlis tamat lebih klurang dalam pukul 12.30pagi...






17 February 2011

Qasidah Bagaimana Mungkin Kupuji; Kenangan Sambutan Maulidur Rasul KISWAH 1432



video

Bagaimana Mungkin Kupuji…..



اللهم صلى وسلم على

سيدنا ومولانا محمد

عدد ما في علم الله صلاة

دائمة بدوام ملك الله



Bagaimana mungkin kupuji

Insan mulia berdarjat tinggi

Yang diberikan oleh Ilahi

Makam yang agung tidak terperi



Kerananya Allah mencipta

Semua makhluk di mayapada

Menjadi raja di alam semesta

Martabat tinggi kepunyaannya



Tiada siapa faham keagungannya

Begitu juga kecantikannya

Akal tak dapat membayangkannya

Segala rahsia hakikat dirinya



Kami datang dengan tiada apa-apa

Kecuali cinta dan taubat ini

Kerana kami kurang memujinya

Ampunkan kami ya Rabbi



Diterjemah oleh: KISWAH 1432 dari qasidah Sh Ali Sayed ; "How Can I Praise"

Cinta Muhamamdku Saw... Tak Kenal Maka Tak Cinta



Kenali Rasullullah
Pepatah Melayu ada mengatakan "Tak Kenal, Maka Tak Cinta". Demikianlah sikap kita terhadap Rasulullah SAW. Seseorang itu tidak akan menyambut kelahiran Rasulullah SAW jika tiada perasaan cinta terhadap baginda. Malahan sesetengahnya langsung tidak mempedulikan Rasulullah SAW, seolah-olah tiada apa-apa keistimewaan dengan kelahiran dan pengutusannya.

Menyedihkan lagi, sebahagian daripada umat Islam lebih mengingati kelahiran paderi ' St. Valentino ' daripada mengingati Rasulullah SAW, lebih mengingati biodata para artis daripada biodata Rasulullah SAW. Beginikah kecintaan kita kepada seorang kekasih dan utusan Allah SWT? Justeru itu kita harus berasa bertanggungjawab untuk memaparkan biodata dan kronologi hidup Baginda SAW untuk tatapan dan ingatan kita bersama agar kita lebih mencintai kehidupan dan perjuangan Rasulullah SAW.

BIODATA RASULULLAH SAW
• Nama : Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim.
• Tarikh lahir : Subuh hari Isnin, 12 Rabiulawal bersamaan 20 April 571 Masehi (dikenali sebagai Tahun Gajah; sempena peristiwa tentera bergajah Abrahah yang menyerang kota Kaabah).
• Tempat lahir : Di rumah Abu Talib, Makkah Al-Mukarramah.
• Nama bapa : Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim.
• Nama ibu : Aminah binti Wahab bin Abdul Manaf.
• Pengasuh pertama : Barakah Al-Habsyiyyah (digelar Ummu Aiman. Hamba perempuan bapa Rasulullah SAW).
• Ibu susu pertama : Thuwaibah (hamba perempuan Abu Lahab).
• Ibu susu kedua : Halimah binti Abu Zuaib As-Saadiah (lebih dikenali Halimah As-Saadiah. Suaminya bernama Abu Kabsyah).

USIA 5 TAHUN
• Peristiwa pembelahan dada Rasulullah SAW yang dilakukan oleh dua malaikat untuk mengeluarkan bahagian syaitan yang wujud di dalam hatinya.

USIA 6 TAHUN
• Ibunya Aminah binti Wahab ditimpa sakit dan meninggal dunia di Al-Abwa ' (sebuah kampung yang terletak di antara Makkah dan Madinah).
• Baginda dipelihara oleh Ummu Aiman (hamba perempuan bapa Rasulullah SAW) dan dibiayai oleh datuknya Abdul Muttalib.

USIA 8 TAHUN
• Datuknya, Abdul Muttalib pula meninggal dunia.
• Baginda dipelihara pula oleh bapa saudaranya, Abu Talib.

USIA 9 TAHUN (Setengah riwayat mengatakan pada usia 12 tahun).
• Bersama bapa saudaranya, Abu Talib bermusafir ke Syam atas urusan perniagaan..
• Di kota Busra, negeri Syam, seorang pendita Nasrani bernama Bahira (Buhaira) telah bertemu ketua-ketua rombongan untuk menceritakan tentang pengutusan seorang nabi di kalangan bangsa Arab yang akan lahir pada masa itu.

USIA 20 TAHUN
• Terlibat dalam peperangan Fijar . Ibnu Hisyam di dalam kitab ' Sirah ' , jilid1, halaman 184-187 menyatakan pada ketika itu usia Muhammad SAW ialah 14 atau 15 tahun. Baginda menyertai peperangan itu beberapa hari dan berperanan mengumpulkan anak-anak panah sahaja.
• Menyaksikan ' perjanjian Al-Fudhul ' ; perjanjian damai untuk memberi pertolongan kepada orang yang dizalimi di Makkah.

USIA 25 TAHUN
• Bermusafir kali kedua ke Syam atas urusan perniagaan barangan Khadijah binti Khuwailid Al-Asadiyah.
• Perjalanan ke Syam ditemani oleh Maisarah; lelaki suruhan Khadijah.
• Baginda SAW bersama-sama Abu Talib dan beberapa orang bapa saudaranya yang lain pergi berjumpa Amru bin Asad (bapa saudara Khadijah) untuk meminang Khadijah yang berusia 40 tahun ketika itu.
• Mas kahwin baginda kepada Khadijah adalah sebanyak 500 dirham.

USIA 35 TAHUN
• Banjir besar melanda Makkah dan meruntuhkan dinding Kaabah.
• Pembinaan semula Kaabah dilakukan oleh pembesar-pembesar dan penduduk Makkah.
• Rasulullah SAW diberi kemuliaan untuk meletakkan ' Hajarul-Aswad ' ke tempat asal dan sekaligus meredakan pertelingkahan berhubung perletakan batu tersebut.

USIA 40 TAHUN
• Menerima wahyu di gua Hira ' sebagai perlantikan menjadi Nabi dan Rasul akhir zaman.

USIA 53 TAHUN
• Berhijrah ke Madinah Al-Munawwarah dengan ditemani oleh Saidina Abu Bakar Al-Siddiq.
• Sampai ke Madinah pada tanggal 12 Rabiulawal/ 24 September 622M.

USIA 63 TAHUN
• Kewafatan Rasulullah SAW di Madinah Al-Munawwarah pada hari Isnin, 12 Rabiulawal tahun 11Hijrah/ 8 Jun 632 Masihi.

ISTERI-ISTERI RASULULLAH SAW
§ Khadijah Binti Khuwailid.
§ Saudah Binti Zam'ah.
§ Aisyah Binti Abu Bakar (anak Saidina Abu Bakar).
§ Hafsah binti ' Umar (anak Saidina ' Umar bin Al-Khattab).
§ Ummi Habibah Binti Abu Sufyan.
§ Hindun Binti Umaiyah (digelar Ummi Salamah).
§ Zainab Binti Jahsy.
§ Maimunah Binti Harith.
§ Safiyah Binti Huyai bin Akhtab.
§ Zainab Binti Khuzaimah (digelar ' Ummu Al-Masakin ' ; Ibu Orang Miskin).

ANAK-ANAK RASULULLAH SAW
1. Qasim
2. Abdullah
3.. Ibrahim
4. Zainab
5. Ruqaiyah
6. Ummi Kalthum
7. Fatimah Al-Zahra '

ANAK TIRI RASULULLAH SAW

Halah bin Hind bin Habbasy bin Zurarah al-Tamimi (anak kepada Saidatina Khadijah bersama Hind bin Habbasy. Ketika berkahwin dengan Rasulullah, Khadijah adalah seorang janda).

SAUDARA SESUSU RASULULLAH SAW
IBU SUSUAN/SAUDARA SUSUAN
1. Thuwaibah 1. Hamzah
2. Abu Salamah Abdullah bin Abdul Asad

SAUDARA SUSUAN
1. Halimah Al-Saidiyyah 1. Abu Sufyan bin Harith bin Abdul Mutallib
2. Abdullah bin Harith bin Abdul ' Uzza
3. Syaima ' binti Harith bin Abdul ' Uzza
4. ' Aisyah binti Harith bin abdul ' Uzza

BAPA DAN IBU SAUDARA RASULULLAH SAW (ANAK-ANAK KEPADA ABDUL MUTTALIB)
1. Al-Harith
2. Muqawwam
3. Zubair
4. Hamzah ***
5. Al-Abbas ***
6. Abu Talib
7. Abu Lahab (nama asalnya Abdul Uzza)
8. Abdul Ka ' bah
9. Hijl
10. Dhirar
11. Umaimah
12. Al-Bidha (Ummu Hakim)
13. Atiqah ##
14. Arwa ##
15. Umaimah
16. Barrah
17. Safiyah (ibu kepada Zubair Al-Awwam) ***
*** Sempat masuk Islam.
## Ulama berselisih pendapat tentang Islamnya.

Sabda Rasulullah SAW:
"Sesiapa yang menghidupkan sunnahku, maka sesungguhnya dia telah mencintai aku. Dan sesiapa yang mencintai aku nescaya dia bersama-samaku di dalam syurga." (Riwayat Al-Sajary daripada Anas )
اللهم صلى على سيدنا محمد وعلى آله واصحابه وسلم
Nabi Muhammad SAW - Manusia agong

KENALI NABI MUHAMMAD S.A.W. SECARA LAHIRIAH.

Begitu indahnya sifat fizikal Baginda, sehinggakan seorang ulama Yahudi yang pada pertama kalinya bersua muka dengan Baginda lantas melafazkan keIslaman dan mengaku akan kebenaran apa yang disampaikan oleh Baginda.

Di antara kata-kata apresiasi para sahabat ialah:

- Aku belum pernah melihat lelaki yang sekacak Rasulullah saw..
- Aku melihat cahaya dari lidahnya.
- Seandainya kamu melihat Baginda, seolah-olah kamu melihat matahari terbit.
- Rasulullah jauh lebih cantik dari sinaran bulan.
- Rasulullah umpama matahari yang bersinar.
- Aku belum pernah melihat lelaki setampan Rasulullah.
- Apabila Rasulullah berasa gembira, wajahnya bercahaya spt bulan purnama.
- Kali pertama memandangnya sudah pasti akan terpesona.
- Wajahnya tidak bulat tetapi lebih cenderung kepada bulat.
- Wajahnya seperti bulan purnama.
- Dahi baginda luas, raut kening tebal, terpisah di tengahnya.
- Urat darah kelihatan di antara dua kening dan nampak semakin jelas semasa marah.
- Mata baginda hitam dengan bulu mata yang panjang.
- Garis-garis merah di bahagian putih mata, luas kelopaknya, kebiruan asli di bahagian sudut.
- Hidungnya agak mancung, bercahaya penuh misteri, kelihatan luas sekali pertama kali melihatnya.
- Mulut baginda sederhana luas dan cantik.
- Giginya kecil dan bercahaya, indah tersusun, renggang di bahagian depan.
- Apabila berkata-kata, cahaya kelihatan memancar dari giginya.
- Janggutnya penuh dan tebal menawan.
- Lehernya kecil dan panjang, terbentuk dengan cantik seperti arca.
- Warna lehernya putih seperti perak, sangat indah.
- Kepalanya besar tapi terlalu elok bentuknya.
- Rambutnya sedikit ikal.
- Rambutnya tebal kdg-kdg menyentuh pangkal telinga dan kdg-kdg mencecah bahu tapi disisir rapi.
- Rambutnya terbelah di tengah.
- Di tubuhnya tidak banyak rambut kecuali satu garisan rambut menganjur dari dada ke pusat.
- Dadanya bidang dan selaras dgn perut. Luas bidang antara kedua bahunya lebih drpd biasa.
- Seimbang antara kedua bahunya.
- Pergelangan tangannya lebar, lebar tapak tangannya, jarinya juga besar dan tersusun dgn cantik.
- Tapak tangannya bagaikan sutera yang lembut.
- Perut betisnya tidak lembut tetapi cantik.
- Kakinya berisi, tapak kakinya terlalu licin sehingga tidak melekat air.
- Terlalu sedikit daging di bahagian tumit kakinya.
- Warna kulitnya tidak putih spt kapur atau coklat tapi campuran coklat dan putih.
- Warna putihnya lebih banyak.
- Warna kulit baginda putih kemerah-merahan.
- Warna kulitnya putih tapi sihat.
- Kulitnya putih lagi bercahaya.
- Binaan badannya sempurna, tulang-temulangnya besar dan kukuh.
- Badannya tidak gemuk.
- Badannya tidak tinggi dan tidak pula rendah, kecil tapi berukuran sederhana lagi kacak.
- Perutnya tidak buncit.
- Badannya cenderung kepada tinggi, semasa berada di kalangan org ramai baginda kelihatan lebih tinggi drpd mereka.

KESIMPULANNYA :
Nabi Muhammad sa.w adalah manusia agung yang ideal dan sebaik-baik contoh sepanjang zaman.
Baginda adalah semulia-mulia insan di dunia.

16 February 2011

KISWAH dijemput ke KKM utk Majlis Taklimat Pusat Rawatan Islam dan alternatif


"Kementerian Kesihatan Malaysia Penyayang, Profesional, Kerja Berpasukan"


Assalamualaikum semua...


Seperti yang ditulis Cikgu Adib dan TA forum:

Pada pagi Isnin yang lalu, Tuan Zailan Ibrahim ketua cawangan KISWAH Klang telah mewakili KISWAH ke Kementerian Kesihatan Malaysia utk majlis taklimat Pusat Rawatan Islam dan Alternatif.

Ini merupakan satu langkah lagi utk kita ke hadapan seterusnya dakwah kita tersebar, insyaallah....

Turut serta perbagai lagi pusat Rawatan tradisional dan akan turut di sertai oleh Jais Jakim dan sebagainya. Antara pusat rawatan yang akan turut serta ialah Darul Syifa dsb...

Banyak akta baru di keluarkan....


Turut hadir ialah Dato Fadhilah Kamsah, Dato Amrin Kasimin.....

Banyak kerja kena buat rawatan islam dan rawatan tradisional Melayu di kategorikan kepada dua benda berbeza.

Dalam pada itu telah di istiharkan pengharaman penggunaan perkataan "BEDAH" Dan juga iklan yang mengelirukan seperti "rawatan darah tinggi, kencing manis, cancer, lumpuh, mati pucuk, frigid (kaku) sakit jantung, .........ada dua puluh penyakit yang di larang iklan dalam papan iklan.

Perkataan "bedah"..bedah batin, Bedah Roh,Bedah suci...........dan semua PERKATAAN BEDAH tidak boleh di gunakan supaya tidak mengelirukan pesakit atau menjadi satu tarikan pada mana mana pusat rawatan.......rasional ini di buat kerana pihak hospital swasta pun tak iklan ada ubat darah tinggi batun karang dan sebagainya..........

Maka semua perkataan yang mengelirukan akan di kaji dari semasa ke semasa.

Ada juga wakil dari pusat rawatan yang mahu berdebat mengenai perkataan bedah ini lalu panel yang di hadiri dari Jakim, kkm, menjawab...


Apa itu bedah?..........Bedah ialah melukakan sesuatu bahagian badan untuk merawat perkara yang di dalamnya. Bedah menggunakan pisau.
Sekiranya seseorang itu menggunakan perkataan bedah tapi tak bedah maka dia telah menipu kerana tak nampak pembedahan itu berlaku.

Saya sempat mencelah mengenai hal ini dan saya menyatakan............sekiranya ada hal bedah batin dalam rawatan islam maka sila kemukakan kitab kitabnya serta dari ulamak mana yang mengatakan ianya boleh dilakukan..........serentak dengan itu saya lihat Dato' Fadilah memandang kebelakang sambil tersenyum hehehehehe..........

Ulasan saya di sambung pula oleh Dato Amran Kasimin...........Katanya bedah batin tak ubah seperti silap mata atau sihir di tepi jalan...........

...bersambung......

13 February 2011

Kisah Kelahiran Rasulullah saw; penuh keajaiban luar biasa...


Keajaiban Dunia Ketika Kelahiran Rasulullah Sayyidina Muhammad

Kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. pada 12 Rabiulawal, Tahun Gajah di Mekah al-Mukarramah sebagai pembuka rahmat di pelosok alam semesta.

Kelahiran baginda menjadi seribu satu tanda bahwa baginda akan menjadi utusan terakhir dalam menyampaikan risalah Islam. Ia merupakan peristiwa utama dalam sejarah Islam.

Baginda mempunyai kelebihan luar biasa, bukan saja dilihat dalam konteks sebelum kelahirannya tetapi dalam konteks semasa dan selepas dilahirkan. Peristiwa luar biasa ini disebut sebagai Irhas.

Irhas bermaksud satu kejadian luar biasa bagi manusia yang normal dan hanya diberikan kepada seorang nabi

Sehubungan itu, masih ramai masyarakat Islam yang sebenarnya tidak mengetahui peristiwa di sebalik kelahiran baginda. Ini karena masih banyak lagi rahasia yang belum terungkap.

Sebelum Abdullah berkahwin dengan Aminah, terpancar cahaya gilang gemilang dari wajahnya kerana di dalam sulbinya membaca Sang Cahaya yang bakal menerangi alam maya kelak sehingga digilai oleh ramai wanita termasuk dari kalangan ahlil kitab…

Sehinggalah beliau berkahwin dengan Aminah cahaya tersebut berpindak kepada Aminah pula apabila benih yang menanggung cahaya tadi berpindah ke jasad isterinya yang tercinta… Sehingga seorang perempuan ahli kitab datang berjumpa beliau menyatakan… apabila Abdullah membawa cahaya tersebut dia sangat mengimpikan untuk menjadi isterinya… Namun apabila cahaya tersebut tiada lagi, niat tersebut telah berkubur seumpama hilangnya cahaya dari wajah ayahanda Nabi Muhammad saw tersebut.

Ketika Abdullah berangkat ke Syria, sudah terdetik di hati si isteri bahawa suaminya tidak akan pulang lagi… Apabila genap Rasulullah saw dua bulan di dalam kandungan ibunya Abdullah wafat dan dikebumikan di Madinah Al Munawwarah. Begitu sedihnya hati bonda nabi mengenangkan nasib anaknya yang yatim tersebut.

Sebenarnya banyak keajaiban yang berlaku sebelum kelahiran Nabi Muhammad s.a.w.

Pertama, ketika Nur Muhammad masuk ke dalam rahim Aminah, Allah memerintahkan malaikat supaya membukakan pintu syurga Firdaus dan memberitahu semua penghuni langit dan bumi.

Tanah-tanah disekitaran kawasan tersebut yang kering menjadi subur, pohon-pohon kayu rimbun dan berbuah lebat. Begitu juga hewan-hewan di darat, di laut, burung2 yang berkicau sibuk membincangkannya. Angin dari Utara mengkhabarkan kepada angin Selatan dan angin Timur mengkhabarkan kepada angina Barat berita bakal munculnya Penghulu tujuh petala langit dan bumi 9 bulan lagi….. Bumi gempar dengan perkhabaran akan lahirnya insan istimewa tidak lagi

Kedua, semasa Rasulullah s.a.w. berada di dalam kandungan bundanya, Aminah, beliau tidak merasa susah sebagaimana dialami oleh ibu-ibu yang hamil.

Kehamilannya disadari melalui berita dari malaikat yang datang kepadanya ketika beliau sedang tidur. Malaikat mengatakan bahawa beliau telah mengandungkan seorang Nabi dan Penghulu kepada seluruh umat manusia.

Selain itu kehamilannya ditandai dengan haidnya terputus dan berpindahnya cahaya daripada wajah Abdullah ke wajahnya.

Ketiga, peperangan tentara bergajah yang disebut di dalam al-Quran surah al-Fil, datang menyerang kota Mekah. Ia diketuai oleh tentara bergajah dengan menunggang seekor gajah besar bernama Mahmudi.

Apabila mereka hampir sampai ke tempat tersebut, gajah-gajah itu berhenti dan berundur dengan izin Allah.

Namun demikian, sekumpulan burung Ababil datang menyerang dan menghancurkan mereka sebagaimana yang disebut di dalam al-Quran. Peristiwa ini amat menakjubkan dan diriwayatkan dalam kitab-kitab sejarah.

Keempat, Aminah turut mengalami mimpi yang menakjubkan. Beliau menadah tangan ke langit dan melihat sendiri malaikat turun dari langit. Ia diumpamakan kapas putih yang terapung di angkasa.

Kemudian malaikat tersebut berdiri di hadapannya. Ia berkata “Khabar bahagia untuk saudara, wahai ibu daripada seorang nabi. Putera saudara itu menjadi penolong dan pembebas manusia. Namakan dia Ahmad.”

Semasa kelahiran Nabi Muhammad s.a.w., Aminah ditemani Asiah dan Maryam. Dalam hal ini ia merupakan satu isyarat bahawa Nabi Muhammad lebih tinggi derajatnya daripada Nabi Isa dan Musa.

Keadaan ini diterangkan dalam kitab Taurat dan Injil bahawa akan datang seorang nabi pada akhir zaman.

Semasa baginda dilahirkan, bundanya menyaksikan nur atau cahaya keluar dari tubuh badan baginda. Cahaya tersebut menyinari sehingga ke Istana Busra di Syria.

Ia dilihat seolah-olah seperti anak panah bagaikan pelangi sehingga dari jauh kota-kota tersebut dapat dilihat.

Ada juga yang berpendapat bahawa cahaya itu datang dan menerangi seluruh dunia. Ini dapat dijelaskan oleh sumber-sumber Arab yang paling awal yang menyatakan bahawa suatu cahaya terpancar dari rahim Aminah apabila baginda dilahirkan.

Cahaya keluar terang benderang dari rumah Aminah sehingga berpusu pusu orang Arab datang menjengah dan menilik ke dalam rumahnya yang mulia.. Malah ada di kalangan mereka yang cuba mengopak rumah tersebut kerana perasaan ingin tahu; apakah cahaya terang benderang tersebut yang keluar dari rumah seorang yang sederhana dan miskin.

Wangi2an yang tidak terhingga laksan kasturi menusuk ke hidung semua yang berada di situ sehingga membangkitkan rasa damai ke sanubari mereka…

Aminah sendiri melihat baginda dalam keadaan terbaring dengan kedua tangannya mengangkat ke langit seperti seorang yang sedang berdoa.

Kemudian bundanya melihat awan turun menyelimuti dirinya sehingga beliau mendengar sebuah seruan “Pimpinlah dia mengelilingi bumi Timur dan Barat, supaya mereka tahu dan dialah yang akan menghapuskan segala perkara syirik”.

Ada riwayat menyatakan bahawa baginda diarak ke seluruh dunia untuk dipertontonkan kecantikannya kepada semua…

Ada riwayat menyatakan bahawa Sayyidah Maryam dan Asiah turut serta menyambut kelahiran Rasul yang paling bongsu ini saw…

Segala malaikat memandang baginda tidak berkelipan mata; sehinggalah baginda yang masih kecil sendawa lalu berkata; “Alhamdulillah,” dan segenap malaikat pun menyatakan “YarhamkALLAH…” sambil tersenyum…

Semua alam maya bertumpu mata terhadap bagina lantas terpesona dengan kecantikan dan cahaya yang luar biasa daripada Saidina Muhammad saw yang masih kecil. Setiap mata yang memandangnya berasa kagum…

Ummu Aiman yang berada di situ berasa sangat takjub lantas jatuh cinta dan tidak semena2 beliau menyusukan baginda Nabi saw… Beliau seolah2 terasuk dengan kecintaan itu malah baginda yang masih bayi mempersilakan anaknya Ummu Aiman untuk menyusu di sebelahnya…

Selepas itu awan tersebut lenyap daripada pandangan Aminah. Setengah riwayat menyatakan nabi dilahirkan dalam keadaan memandang ke arah langit sambil meletakkan tangannya ke tanah sebagai tanda ketinggian martabatnya daripada semua makhluk.

Ada menyatakan bahawa nabi Muhammad lahir dalam keadaan matanya bercelak dan sudah dikhitankan…Dikatakan juga pada malam kelahiran baginda, berhala-berhala yang terdapat di situ mengalami kerusakan dan kemusnahan.

Ummu Aiman pun memanggil datuknya Abdul Mutallib yang sedang tawaf di Kaabah.. Belum pun sempat tujuh pusingannya Abdul Mutallib pun kembali dan melihat anak tersebut diletakkan di bawah belanga. Ini kerana mengikut adat orang Arab, tiada seorang pun boleh melihat anak yang baru dilahirkan kecuali selepas dilihat oleh bapanya terlebih dahulu sebagai orang pertama menyaksikan kelibat tubuhnya…Oleh kerana itu bayi tersebut ditutup terlebih dahulu dari pandangan orang ramai… Oleh kerana bapa nabi saw sudah wafat maka, bapa kepada bapanya yang melihat terlebih dahulu….

Belum pun sempat Abdul Mutallib mengangkat belanga itu, dek kerana ajaib dan kuatnya cahaya yang terpancara dari Saidina Muhammad saw yang masih kecil, meletuplah belanga tadi kerana tidak dapat menanggung cahaya yang hebat tersebut..

Maka mata pun bertemu mata, dan alangkah terpesonanya si datuk melihat cucuandanya yang begitu luar biasa sehingga terpacul…. Ini malaikat atau manusiakah…. Maka jatuh cintalah datuknya terhadap cucundanya yang tersayang lantas di bawa ke BaituLLAH untuk disempurnakan tawafnya yang berbaki tadi…

Menurut riwayat daripada Abdul Mutalib, “Ketika aku sedang berada di Kaabah, tiba-tiba berhala jatuh dari tempatnya dan sujud kepada Allah. Lalu aku mendengar suara dari dinding Kaabah berkata, “telah lahir nabi pilihan yang akan membinasakan orang kafir dan mensucikanku daripada berhala-berhala ini dan akan memerintahkan penyembahan Yang Maha Mengetahui.”

Selain itu di tempat yang lain pula satu goncangan berlaku di mahligai Kisra dan menyebabkan mahligai tersebut retak, manakala empat belas tiang serinya runtuh. Keadaan ini merupakan di antara tanda -tanda keruntuhan kerajaan tersebut.

Namun, api di negara Parsi yang tidak pernah padam hampir selama seribu tahun telah padam dengan sendirinya. Api tersebut merupakan api sembahan orang-orang Majusi yang dianggap sebagai tuhan. Peristiwa itu amat mengejutkan orang Parsi.

Dalam waktu yang sama, pada malam kelahiran baginda, Tasik Sava yang dianggap suci tenggelam ke dalam tanah.

Setelah baginda lahir, tembakan bintang menjadi kerap sebagai tanda bahawa pengetahuan syaitan dan jin mengenai perkara ghaib sudah tamat.

Berdasarkan peristiwa tersebut jelaslah kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. mempunyai keistimewaan tersendiri. Ini kerana baginda adalah khatamun nubuwwah, penutup segala nabi.

Perkara -perkara luar biasa ini telah membuktikan kepada kita kemuliaan baginda di sisi Allah, sekali gus sebagai bukti kerasulannya.

Di samping itu, bukti -bukti tersebut juga dijelaskan di dalam kitab kitab terdahulu seperti kitab Taurat, Zabur dan Injil sebagai rasul yang terakhir.

Alam maya bertambah subur… Bumi yang kering kontang mula dipenuhi pohon dalam satu malam sahaja….. Pohon2 yang tidak berbuah… dengan rasa tiada segan silu melanjutkan dahan2nya untuk mudah dipetik… apabila dengan tidak semena2 berbuah dengan lebatnya pada hari kelahiran Nabi Muhammad saw….

Haiwan ternakan yang kurus, tidak berdaging dan bersusu…. Semuanya gemuk dan susunya keluar tanpa2 putus2… Inilah alam maya yang terkesan dengan keberkatan Maulidur Rasul saw….

Abu Lahab, bapa saudara Nabi saw membebaskan hamba perempuannya Thuwaibah untuk tujuan menjadi ibu susu nabi saw . Sebab itulah setiap hari Isnin di dalam neraka Abu Lahab diringankan sedikit hukuman disebabkan kegembiraannya menyambut kelahiran Nabi Muhammad saw dan dihujung kuku ibu jarinya tangannya keluar sedikit susu menjadi habuannya…. Membebaskan Thuwaibah untuk menjadi ibu susu nabi…

Akhirnya datang juga wanita-wanita Keluarga Sa’d yang akan menyusukan itu ke Mekah. Mereka memang mencari bayi yang akan mereka susukan. Akan tetapi mereka menghindari anak-anak yatim, karena mereka mengharapkan upah yang lebih kerana kemiskinan merek. Sedang dari anak-anak yatim sedikit sekali yang dapat mereka harapkan. Oleh karena itu di antara mereka itu tak ada yang mau mendatangi Muhammad.

Salah seorang dari mereka, Halimah bint Abi-Dhua’ib, ternyata tidak mendapat bayi lain sebagai gantinya. Halimah dan suami datang dengan menaiki unta yang kurus…Setelah mereka akan meninggalkan Mekah, Halimah memutuskan untuk mengambil Muhammad. Dia bercerita, bahwa sejak diambilnya anak itu ia merasa mendapat berkah. Unta kurus yang dinaikinya tadi sihat dan gemuk serta merta… Halimah dan suami yang sudah ketinggalan dari rombongan Bani Saad, dengan pantasnya memotong barisan rombongan tersebut dengan tunggangan mereka yang sihat, gemuk dan kuat tadi…Sejak memelihara Insan Mulia tersebut… Ternak kambingnya yang kurus2 semuanya menjadi gemuk-gemuk dan susunyapun bertambah serta merta… . Tuhan telah memberkati semua yang ada padanya. Selama dua tahun Muhammad tinggal di sahara, disusukan oleh Halimah dan diasuh oleh Syaima’, puterinya. Udara sahara dan kehidupan pedalaman yang kasar menyebabkannya cepat sekali menjadi besar, dan menambah indah bentuk dan pertumbuhan badannya.

Jadi marilah kita berselawat kepada baginda Nabi saw…Merayakan hari kelahiran baginda saw….

08 February 2011

Kelas Tafaqquh Perubatan dan Sambutan MaulidurRasul saw KISWAH

"Sesiapa yang menyumbangkan satu dinar untuk menyambut Maulidur Rasul saw maka seolah2 dia telah menyumbangkan segunung Uhud emas fi sabiliLLAH - Saidina Abu Bakar ra."

Assalamualaikum semua...

Kepada semua ahli kelas KISWAH, sahabat seperjuangan Temerloh, Kuantan, Raub, Jengka, Raub, Bentong, Kota Tinggi, Sg Besar dan Teluk Intan...

Insya Allah minggu ini pada 12 Feb 2011 bertempat di Pusat Rawatan KISWAH Temerloh akan diadakan Kelas Tafaqquh Tibb Nabawi dan Majlis Sambutan Maulidur Rasul saw peringkat KISWAH...

Tentatif:

3.00 ptg: Rawatan kepada pesakit yang datang ke pusat rawatan


7.30 mlm: Solat Maghrib dan Kelas Tafaqquh

9.00 mlm: Solat Isyak dan Sambutan Maulidur Rasul:

- Bacaan Ratib Haddad dan pengijazahan

- Bacaan Syamail Muhammadiah Imam Tirmizi dan penceritaan kelahiran Nabi Muhammad saw

- Maulid Daibaie

Penutup dan Jamuan Ringan...

Semua anak2 murid kelas tafaqquh KISWAH dijemput hadir...

"Selamat Menyambut Maulidur Rasul saw 1432.. Semoga bertambah kecintaan kita kepada baginda Rasul saw... Cinta kpd baginda saw bermakna CINTA KEPADA ALLAH...."

Allahu Haq! Hidayah Seluruh Alam!

07 February 2011

Rabiul Awwal dan amalannya


Qasidah Marhaban Ya Rabial Awwal yang dibaca pada tiap2 hari sepanjang bulan ini. Slpas 15 Rabiul Awwal 'Marhaban Ahlan Wa Sahlan' ditukar kepada 'al Wada' al Wada' "





Assalamualaikum semua...

Ahlan wa Sahlan ya Syahras Solawat... Selamat datang bulan Maulid, bulan solawat, bulan kebaikan, bulan barakat, bulan tajalliyyat minar Rahman, bulan kelahiran Rasulullah saw.... BULAN RABIUL AWWAL...
bulan di mana lahirnya sang bulan purnama saw, bulan hijrahnya saw ke Madinah, bulan baginda saw berpindah ke rafiqil a'laa. Pada 12 Rabiul Awwal Nabi saw dilahirkan dan pada 19hbnya diberikan nama MUHAMMAD saw... Perbanyakkanlah solawat di bulan ini...

Dalam kesempatan ini marilah sama2 kita berkongsi tentang amalan pada bulan yang mulia ini menurut Futuhat  Sh Adnan  qs.

Kelebihan bulan ini diibaratkan seumpama kelebihan Nabi Muhammad saw atas sekalian makhluqat.. Di dalamnya terdapat adab dan wirid2 yang penting ke atas para salikin dalam tarekat Aliah ini.

Dibolehkan khalwah dan riyadah dari permulaan sehingga 10 Rabiul Thani khusus untuk mendapat tajaliyat berupa mahabbah dari Allah Taala dan RasulNya saw yang tercinta sehingga sampailah si salik tadi ke makam FANA' fi Rasulillah saw.

Antara adab2nya adalah:

Apabila masuk sahaja bulan ini maka muridin  hendaklah mandi sunat menyambut bulan yang mulia ini.. Kemudian;
-Solat wudu'
-Adab2 tarekat dan kemudiannya membaca qasidah marhaban ahlan wa sahlan. Selepas 15 hb ditukar dengan al wada' al wada'. Kemudiannya membaca doa yang mathur dari Sultanil Awliya'

- Pada setiap hari membaca Surah Al A'na'm.

- Membaca satu hizib dalailul khayrat

-1000 kali selawat dan 100 yang terakhir hendaklah dilakukan secara berdiri menghadap qiblat lalu dihadiahkan kepada Rasulullah saw dan mengambil berkat dengan maulidnya...

- Kalau ada jemaah maka lakukan sambutan maulidur rasul saw.

Setiap malam Isnin, Khamis dan Jumaat diadakan zikir khatam.



Adab malam 12 Rabiul awwal:

- Berhimpun muridin yang kasihkan Rasulullah saw selepas solat Isya'

* Adab tarekat
*Khatam khawajakan
*Maulid as Syariff
* Solat Tasbih 4 rakaat
* Solat Syukur 2 rakaat.
* Kemudian menghidupkan malamnya dengan selawat dan salam kpd nabi Muhammad saw, berzikir sehingga terbit fajar (solat Subuh)..

* Disunatkan mandi pada 12 Rabiul Awwal... Pada siangnya sebagai tanda syukur kepada Allah Taala dan hadiah ke hadaratNya, Nabi Muhammad saw menyembelih dua ekor korban sebagai tanda syukur kepada Allah Taala lalu diagihkan kepada faqir miskin...

Ini juga disunatkan pada hari ke 19 Rabiul Awwal hari di mana nabi Muhammad diakikahkan dan diberi nama Muhammad (hari ke tujuh kelahiran baginda saw)

Adab2 ini sehingga hari ke 10 Rabiul Thani...

Wajib kepada para muridin menjaga adab2 ini dan wiridnya dan masa yang sesuai adalah:

- Sejam / dua jam sebelum azan Subuh sehingga waktu syuruq

- Dari Azan Asar ke waktu Maghrib

- Dari Azan Maghrib ke waktu Isyak

Selamat Beramal...

06 February 2011

Jemputan Seminar 1 dan KLINIK KISWAH Di Sungai Besar 12 & 13 Mac 2011


TENTATIF PROGRAM SEMINAR PERUBATAN ISLAM.


SEMINAR PERUBATAN ISLAM 2011 & KLINIK RAWATAN ISLAM KISWAH
Anjuran:
Jama'ah Usrah Ruqyah Syariyyah (JURUS) PBQS.
Pensyarah:
A.F Ust. Hayat Al-Azhari An-Naqsyabandi

Pengarah Urusan & Pengasas KISWAH Terapi Ruqyah Syariyyah.

Tarikh Seminar:

12 Mac 2011 ( Sabtu ) - Jam 8.00 Pagi
Yuran RM60.00
( Bahan Seminar, Makan & Sijil )

Tarikh Klinik Rawatan:

13 Mac 2011 ( Ahad ) - Jam 9.00 Pagi
Tempat:
Pusat Bimbingan Al-Quran Syathibiyyah
Tmn. Gemilang, Sg. Besar, Selangor D.E

Terbuka kepada MUSLIMIN & MUSLIMAT.... Daftarlah Sekarang !
Sila SMS: NAMA-NO. K/P -TEMPAT hantar ke 0192360579
Maklumat Lanjut Sila Hubungi:

Ustaz Nazri ( 0192360579 )
Ustaz Othman ( 013-5287321 )

05 February 2011

KISWAH di KOSMO; 'Histeria' 6 Feb 2011

Serangan waktu 'pagi'


MANGSA histeria kadangkala membuat permintaan pelik seperti meminta dihantar ke sungai atau hutan. - Gambar hiasan


LEBIH satu tahun setengah yang lalu, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tanjung Lumpur di Kuantan, Pahang, menggemparkan negara dengan kejadian histeria yang menjangkiti berpuluh-puluh pelajarnya.

Selama empat bulan bermula 12 Mei 2008, kejadian histeria berlaku hampir setiap hari. Akibatnya, jolokan nama ‘sekolah histeria’ masih meniti di bibir orang ramai sehingga hari ini.

Bagi Nurul Syazrin Natasya Roslim, 16, salah seorang daripada 36 mangsa histeria tersebut, kejadian itu bukan berpunca daripada tekanan emosi sebaliknya akibat rasukan makhluk halus.

Gadis yang mesra dipanggil Tasya ini berada di tingkatan dua pada masa itu. Beliau mendakwa melihat sejenis makhluk dengan tubuh seperti budak empat tahun sebelum dirasuk.

“Dari jauh, saya nampak ‘dia’ keluar dari sebuah pintu dan datang mendekati saya.

“Dia kelihatan seperti manusia, tapi saya tahu dia tidak sama kita. Badannya kecil tetapi bermuka tua dan hodoh. Dia amat kotor.

“Apabila sudah dekat, dia meniarap dan merangkak di hadapan saya.

“Badannya perlahan-lahan berubah menjadi seperti belalang dan masuk ke dalam ibu jari kaki saya.

“Itu saja yang sempat saya lihat. Selepas itu saya tidak tahu apa yang berlaku,” katanya kepada Jurnal semasa ditemui di Kampung Anak Air dekat Tanjung Lumpur, baru-baru ini.

Tambah Tasya, rakan-rakannya yang mengalami histeria turut menceritakan perkara yang sama iaitu mahkluk hodoh yang memasuki tubuh melalui ibu jari kaki.

“Makhluk yang masuk ikut ibu jari kaki itu sebenarnya sangat banyak.

“Ada yang tua, ada muda, ada seperti lelaki dan perempuan. Menurut kawan-kawan yang tidak terkena gangguan, watak kami terus berubah selepas dirasuk.

“Kami jadi macam orang lain, suara jadi garau seperti lelaki, ada yang lembut seperti perempuan dan ada yang bongkok seperti orang tua dan terbatuk-batuk mengadu sakit belakang,” ujar Tasya yang merupakan antara pelajar paling awal diserang histeria dalam kejadian itu.

Ujarnya lagi, sepanjang empat bulan sekolah itu dibelenggu masalah histeria, keadaan menjadi kelam-kabut.

Hodoh

“Kadangkala kelas terganggu dari pagi sampai tamat waktu persekolahan. Pada waktu lain, gangguan bermula pada tengah hari.

“Lebih merunsingkan, makhluk itu akan mengikut mangsa balik ke rumah. Lima kali saya dirasuk di luar sekolah. Tapi sekarang alhamdulillah semuanya sudah pulih.

“Kini, saya tidak berani tinggal seorang diri, begitu juga kawan-kawan yang lain,” katanya yang kini berada di tingkatan empat sekolah itu.

Cerita Tasya lagi, ramai kawannya yang terkena histeria sudah bertukar ke sekolah lain di sekitar Kuantan dan Pekan, malah ada juga yang berpindah ke negeri lain.

Bapa Tasya, Roslim Abdul Hamid, 44, pula berkata, anak sulungnya itu akan meronta mahu pergi ke sekolah setiap kali mengalami gangguan di rumah.

“Semasa dirasuk, suhu badannya sangat panas dari pinggang ke atas, tetapi sejuk dari pinggang ke bawah. Suaranya berubah dan minta darah untuk diminum.

“Semasa saya bercakap dengan ‘benda’ itu yang merasuk Tasya, dia beritahu yang dia sebenarnya mayat air dan separuh panas.

“Tasya pula kelihatan haus. Seorang ustaz yang menolong Tasya meminta saya memberinya air sirap sebagai ganti darah.

“Saya lihat Tasya minum air sirap yang disangka darah itu dengan gelojoh sekali sebelum dia pengsan,” jelas Roslim.

Roslim memberitahu, bangunan blok baru yang sedang dibina di sekolah berkenaan dipercayai menjadi punca kepada gangguan histeria itu.

Warga sekolah berkenaan pernah dikejutkan dengan penemuan dua lubang dipercayai kubur lama di tapak pembinaan makmal tiga tingkat sekolah berkenaan.

Kewujudan kubur lama dipercayai milik pendakwah Islam yang berusia kira-kira 100 tahun itu disedari berdasarkan pengakuan beberapa pengamal perubatan tradisional.

“Saya dan ibu bapa pelajar lain turut menyaksikan kejadian aneh di situ.

“Selepas membaca surah Yasin, dalam keadaan kurang cahaya, kami nampak beratus-ratus makhluk hitam berhimpun di padang sekolah bersebelahan tapak bangunan baru itu.

“Apabila lampu dipasang, makhluk itu bergerak sepantas kilat berpindah ke tempat lain,” cerita Roslim.

Menurut seorang penduduk, Mohamad Nor Harun, 72, Tanjung Lumpur sememangnya banyak kisah seram sejak lebih 60 tahun lalu.

Tempat keras


MANGSA histeria kadangkala membuat permintaan pelik seperti meminta dihantar ke sungai atau hutan. - Gambar hiasan


Kawasan berhampiran SMK Tanjung Lumpur pula menurut beliau merupakan bekas laluan sebatang anak sungai.

“Semasa saya kecil, ada anak sungai tidak jauh dari kawasan sekolah dan pada masa itu, sekolah itu belum dibina.

“Di sekitar sungai itu ada rumput halus dan tiga rumpun mengkuang kuning. Pada waktu malam, penduduk sering terdengar seperti ada suara orang berkampung di situ.

“Orang tua-tua pula beritahu, apabila sungai itu ditimbus untuk membina perkampungan baru, makhluk itu berpindah ke tempat lain. Pada waktu itu, tiada apa yang berlaku.

“Selepas berlaku histeria di sekolah itu lebih setahun lalu, saya teringat semula cerita orang tua-tua itu.

“Saya percaya makhluk itu berpindah dari sungai ke tapak bangunan baru sekolah itu,” katanya.

Menceritakan kisah-kisah seram di Tanjung Lumpur, Mohamad Nor berkata, cerita keranda terbang dan wanita berpakaian putih membawa anak berjalan-jalan pada waktu malam sering menjadi perbualan penduduk tempatan.

“Pada tahun 60-an dan 70-an, nelayan di sini ada yang didakwa membela saka untuk menolong mereka menjahit jala dan membaiki bot.

“Namun, zaman sudah berubah dan semakin ramai yang sedar perbuatan itu salah di sisi agama Islam. Anak-anak mereka enggan mewarisi saka itu.

“Akibatnya, saka tanpa tuan itu berkeliaran di pantai, kawasan kampung dan hutan,” katanya.

Mohamad Nor berkata, keadaan terus berubah selepas semakin banyak pembangunan di sekitar Tanjung Lumpur pada 1980-an.

“Sejak itu, tiada lagi kedengaran kisah orang kampung terjumpa atau tersampuk hantu.

“Tapi selepas tapak bangunan baru sekolah itu dibuka dua tahun lalu, kisah hantu timbul semula.

Dua alam


KAWASAN hutan berhampiran sekolah sering dikaitkan sebagai penempatan makhluk halus. - Gambar hiasan


“Makhluk itu mengganggu mungkin disebabkan ia sudah tiada tempat lain untuk berpindah kerana hampir semua tempat sudah dibangunkan,” katanya.

Mengulas kejadian histeria di sekolah termasuk yang terbaru di Sekolah Menengah Kebangsaan Abu Bakar, Temerloh, Pahang, 24 Januari lalu, pengasas Pusat Rawatan Islam Kiswah, Temerloh, Hayat An Naqsyabandi berkata, gangguan itu kemungkinan terjadi disebabkan pertembungan antara dua alam yang menimbulkan kemarahan di pihak makhluk ghaib.

“Alam ini dikongsi dan dihuni oleh makhluk yang nyata dan tidak nyata.

“Jika kita memasuki kawasan mereka tanpa adab dan melakukan perkara yang dilarang, misalnya maksiat, sudah pasti makhluk ghaib itu marah.

“Salah satu cara pemberontakan mereka ialah dengan memasuki tubuh manusia melalui 32 rongga sehingga membawa kepada kerasukan.

“Hakikat kejadian jin ini tidak dapat diketahui bagaimana bentuk dan rupanya, namun sesetengah manusia diberi gambaran dengan izin Allah,” jelasnya yang menganggap gambaran mengenai rupa dan bentuk jin adalah gambaran yang dikhayalkan mengikut pengaruh minda.

Ujar Hayat lagi, kemasukan jin ke dalam tubuh akan bertumpu di bahagian otak menyebabkan mangsa mendapat gangguan emosi tidak kira sama ada siang atau malam.

“Jin dan manusia mempunyai sistem waktu yang berbeza. Waktu kritikal bagi serangan histeria adalah waktu senja kerana waktu tersebut adalah pagi di alam mereka.

“Begitu juga dengan waktu tengah hari, ia adalah waktu tengah malam untuk makhluk jin,” tambah beliau yang sering dipanggil untuk merawat pelajar yang diserang histeria di sekolah dan ‘memagar’ kawasan sekeliling bagi mengelak gangguan pada masa akan datang.

Mengamalkan rawatan menggunakan terapi ruqyah syariyyah, Hayat menasihatkan pelajar dan pihak sekolah supaya mempertingkatkan kebersihan bagi mengelak gangguan lebih buruk.

“Ingatan untuk pelajar wanita, cuci dengan bersih tuala wanita sebelum membuangnya di tempat yang disediakan.

“Jika berlaku gangguan di sekolah, asingkan pelajar yang terkena histeria kerana rasukan yang mereka alami boleh melemahkan semangat pelajar lain.

“Sekiranya perkara ini terjadi, jin akan mendapat peluang untuk merasuk lebih ramai pelajar,” katanya yang aktif membantu merawat mangsa histeria, sihir serta santau sejak sepuluh tahun lalu.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0206&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm


01 February 2011

Amalan bulan Safar mengikut Futuhat Haqqaniah dan Solat Rabu terakhir Safar:

Amalan di Bulan Safar mengikut Futuhat Haqqaniah dan solat Rabu terakhir Safar



GAMBAR HIASAN : Solat Tiang Agama
gambar di ambil daripada http://sainssolat.wordpress.com

Assalamualaikum semua... di sini saya terjemahkan tajuk SAFAR al KHEIR dari kitab Futuhat Sh Adnan
TAJUK: SAFAR AL KHEIR...

Merupakan salah satu dari bulan2 sunnah (diisi dengan amalan2 sunnah) dan dinamakan oleh baginda Nabi saw sebagai Safar al Khair ( Safar bulan kebaikan)...

Kebanyakan dari umat2 yang terdahulu dimusnahkan pada bulan ini...

Antara amalan sepanjang hari di dalam bulan ini; dgn niat penjagaan dari mala petaka:

1) Syahadatain 3 kali

2) Istighfar 300 kali

3) Sedekah harian dengan niat supaya terangkatnya bala. Nabi saw pernah bersabda... Sesiapa yang memberitakan kepadaku tentang berakhir bulan Safar, maka disunatkan pada 27 Safar untuk menyembelih haiwan (lalu disedekahkan) ikhlas kerana Allah Taala.

4) al Fil dibaca 7 kali

5) Ayatul Kursiy 7 kali setiap hari.



ADAB RABU TERAKHIR BULAN SAFAR:

1) Syahadatain 3 kali

2) Istighfar 300 kali

3) Ayatul Kursiy 7 kali

4) al Fil 7 kali .... lalu diamalkan secara menyeluruh olehnya diri dan anggota keluarga...


Afdhalnya:
Pada waktu siang Rabu terakhir tersebut janganlan keluar dari rumah.

Kerana Sh Abdullah Faiz ad Daghestani qaddasaLLAHU sirrahu pernah berkata:

" Pada hari Rabu terakhir Safar, akan diturunkan 70 000 bala.... Sesiapa yang menjaga (seperti yang telah disebutkan tadi) insya Allah akan dipelihara Allah Taala...

Allahu Haq! Hidayah Seluruh Alam:


Berikut adalah tulisan adik angkat saya Us Hasif an Naqshbandi berkenaan KAIFIAT SOLAT SUNAT RABU TERAKHIR BULAN SAFAR:


Berikut dimuatkan kaifiat dan fadhilat sembahyang pada hari Rabu khir Bulan Safar sepertimana yang al-faqir petik daripada Kitab Bada'uz Zuhur karangan al-'Allamah Syeikh Wan Ahmad Bin Muhammad Zain Al-Fathani yang dihimpunkan semula oleh al-Marhum Tuan Guru Hj.Wan Mohd.Saghir Abdullah terbitan Khazanah Fathaniyyah cetakan 1997. Inilah dia amalan tersebut : -

1) Niat Solat sunat (Mutlak) 4 Rakaat.

2) Tiap-tiap rakaat selepas al-Fatihah membaca :-
a. Surah al-Kauthar (17x)
b. Surah al-Ikhlas (5x)
c. Surah al-Falaq (1x)
d. Surah an-Nas (1x)

3) Selepas solat bacalah doa ini :

بسم الله الرحمن الرحيم.
اَللّهُمَّ يَا شَدِيْدَ الْقُوَى. وَيَا شَدِيْدَ الْمِحَالِ.
يَا عَزِيْـــزُ ذَلَّتْ لِعِزَّتِكَ جَمِيْعُ خَلْقِكَ
إِكْفِنِي مِنْ جَمِيْعِ خَلْقِكَ
يَا مُحْسْنُ يَا مُجَمِّلُ يَا مُتَفَضِّلُ يَا مُنْعِمُ يَا مُكْرِمُ
يَا مَنْ لآ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ
بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ.
اَللّهُمَّ بِسِرِّ الْحَسَنِ وَأَخِيْهِ وَجَدِّهِ وَأَبِيْهِ
أَكْفِنِي هَذَ اليَوْمِ وَمَا يَنْزِلُ فِيْهِ يَا كَافِى
فَسَيَكْفِيْكَهُمُ اللهُ وَهُوَ السَّمِيْعُ العَلِيْمُ
وَحَسْبُنَا اللهُ وَنِعْمَ الوَكِيْلُ
وَلاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِا اللهِ العَلِيِّ العَظِيْمِ
وصلّى الله على سيّدنا محمّدٍ وعلى آله وصحبه وسلِّم
**mulakan adab doa dengan pujian kepada Allah kemudian apitkan dipermulaan doa dengan selawat atas Nabi Muhammad s.a.w dan apitkan akhir doa dengan selawat atas Nabi Muhammad s.a.w juga.



RUJUKAN
1. Kitab Bada'uz Zuhur karangan al-'Allamah Syeikh Wan Ahmad Bin Muhammad Zain Al-Fathani yang dihimpunkan semula oleh al-Marhum Tuan Guru Hj.Wan Mohd.Saghir Abdullah terbitan Khazanah Fathaniyyah cetakan 1997, m/s: 57 dan 58.
2. Tuhfatul Authan, Hj Ahmad bin Muhammad Said al-Linggi (Mufti Negeri Sembilan)
3. al-Bahjatul Mardiyyah, as-Syeikh Muhammad bin Ismail Daud al-Fathani

Wassalam...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...