**Didoakan Semua Pesakit Yang Telah Menerima Rawatan di KISWAH DISEMBUHKAN ALLAH TAALA. AMIN**

Tetamu pilihan!!!

Semua artikel di dalam blog ini saya izin untuk publish dan sebarkan dengan syarat disertakan rujukan anda iaitu: KISWAH; www.rawatanislam2u.com. Saya juga mengizinkan anda untuk mengamalkan segala kaedah rawatan yang ditulis di dalam blog ini. Namun lebih baik berjumpa saya untuk menerima ijazah... Sekian dimaklumkan. Selamat beramal!!!

02 February 2021

Ilmu Emas DINAR= Syiling Emas

 Ilmu Emas

DINAR= Syiling Emas
Berketulenan 999.9 dan standard berat 1dinar= 4.25gram. Ada yang bertanya "Kenapa di buat dengan berat yang begitu rupa, kenapa tak dibulankan menjadi 5 gram?".
Ini la keistimewaan kewangan islam dan DINAR adalah matawang sunnah yang digunakan semasa zaman Rasullullah dan sahabat-sahabatnya.
Berat 1dinar = 4.25gram adalah untuk memudahkan pengiraan zakat. Sangat mudah untuk kira bila kita simpan 20dinar dan cukup setahun bermakna kita kena keluarkan zakat 1/2 dinar. Jadi tak perlu dah nak kira dalam bentuk gram. Cukup 20 DINAR = 85gram keluarkan 1/2 dinar.
Begitu juga dengan DIRHAM atau syiling perak.
1DIRHAM dibuat dengan timbangan beratnya 2.975 gram untuk memudahkan pembayaran zakat untuk perak. Jadi kalau kita dah simpan sebanyak 200 DIRHAM = 595 gram selama setahun , kita kena keluarkan zakat sebanyak 5 DIRHAM. Jadi memudahkan dalam pengiraan zakat.
Harap dapat sedikit manfaat.
Ingin memilikinya sila wasap sis ya.
Xde cash tabungkan ada

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...