**Didoakan Semua Pesakit Yang Telah Menerima Rawatan di KISWAH DISEMBUHKAN ALLAH TAALA. AMIN**

Tetamu pilihan!!!

Semua artikel di dalam blog ini saya izin untuk publish dan sebarkan dengan syarat disertakan rujukan anda iaitu: KISWAH; www.rawatanislam2u.com. Saya juga mengizinkan anda untuk mengamalkan segala kaedah rawatan yang ditulis di dalam blog ini. Namun lebih baik berjumpa saya untuk menerima ijazah... Sekian dimaklumkan. Selamat beramal!!!

02 September 2011

Muhasabah Hari Raya Untuk Kita Semua

Assalamualaikum semua.... Sambil kita meraikan Eidul Fitri yang mulia ini marilah kita bermuhasabah berkenaan amalan2 biasa sepanjangSyawwal:

1) Percampuran lelaki dan perempuan secara tidak terkawal antara ajnabi.

2) Bersalaman sesama bukan mahram contohnya antara sepupu sepapat dan ipar duai...

3) Tidak menjaga aurat khususnya bertudung di depan ipar duai dan sedara mara yang ajnabi di dalam suasana menyambut Idul Fitri.

4) Menghimpunkan tempat tidur cucu cicit ketika balik kampung di rumah datuk nenek sehingga bercampur sesama lelaki dan perempuan dan akhirnya terjadi perkara yang tidak diingini.

5) Menjadikan amalan ziarah dan pertemuan sebagai medan mengumpat dan mengata orang lain serta melahirkan rasa tidak puasa hati sesama muslim.

6) Menjadikan hari raya medan menunjuk2 siapa yang lebih kaya dan berharta, lebih berkedudukan, lebik kelulusan lebih bergaya dan menarik, lebih baik dan lebih seribu kali lebih.....

7)Muhasabah Syawwal.Kecewa dengan tuan rumah dan tetamu Idulfitri yang asyik melayan 'gajet' sampai tak sempat bertanya khabar dan bersilaturrahmi. Maulana pernah berkata dalam setiap 'teknologi' ada syaitannya... Mulailah penggunaanya dengan istiazah dan selalulah beringat!

8) Ziarah sahaja... jangan berbalas... Kalau kawan tak datang rumah kita tak hingin datang ke rumahnya pula...

9) Tidak melayan tetamu dengan baik. Asyik dengan TV dan anak2 tuan rumah buat tak tahu sahaja tetamu yang datang.. sibuk melayan TV sambil santai berbaring.


10) Tak keluar bilik.. Kalau tak melayan dan berbual2 pun janganlah sampai tak bersalaman dan mengucapkan selamat hari raya langsung...


11) Tabarruj dan tidak menutup aurat... make up yang berlebihan dan pakaian yang mencolok mata merosakkan keberkatan idulfitri.


12) Berlagak sombong dengan tetamu yang dirasakan picisan dan lebih miskin dari kita. Maklumlah berjawatan tinggi dan kereta BESAR...


13) Berlaku pembaziran makanan berskala besar..... Makanan cuma dijadikan habuan menunjuk2 sahaja..


14) Mengelak dari tetamu datang ke rumah dengan pelbagai alasan kerana hendak tidur dan berehat di bilik yang beraircond di rumah..


15) Menyebar keburukan orang lain dan menyampai2 apa komen tak baik yang diceritakan orang tentang diri pendengar report kita.


16) Sibuk memenangkan anak masing2 berbanding anak2 saudara lain seolah2 anak2 kitalah terhebat.


17) Of course ada yang beraya sampai meninggalkan solat berjemaah atau solat fardhu walaupun bersendirian.


18) Al Quran dah tinggal sebaik menempuh 27 Ramadan... Syawwal dah tak buka2 dah sehingga 1 Ramadan tahun depan yang tak tentu lagi kita menjengahnya.


19) MERCUN....... adui.... janganlah mencampakkan diri kamu ke lembah kebinasaan .. Haram hukumnya kalau melibatkan mercun yang memberi risiko kemalangan pada tubuh badan... Trend sekarang.. yang tua2 pun sibuk berlawan mercun sapa paling mahal...

20) Tak beraya pun... asyik layan FB, internet atau TV.


21) Kedekut.... langsung tak memberi duit raya kepada anak2 tetamu atau orang tua dan adik2 yang masih belajar dan belum berkerjaya..... Malah ada yang sengaja tidak balik kampung dan mengabaikan tanggungjawab terhadap orang tua....


22) Adab berhari raya juga adalah menjaga kebersihan..... Potonglah kuku dan buang segala 'bulu' yang tidak perlu kerana ia adalah adab seorang muslim yang sejati....dan jagalah kebersihan tubuh badan dan pakaian seleruhnya...


23) Tidak menjaga pandangan khususnya kepada mudi mudi yang berdahi licin sama ada yang masih menutup aurat dan khususnya yang tidak menutup aurat mencolok mata.


24) Sombong tidak bermaafan dan bersalaman...


25) Membesarkan kekhilafan pendapat sama ada politik atau aliran sehingga bermasan muka dan menyesatkan sesama muslim semasa berbual ketika ziarah...


26) Sibuk berniaga sesama sanak saudara dan mengabaikan bersilaturrahmi sesama saudara....


27) Lupa mendokan kebaikan saudara seIslamnya di hara raya... Doakan kami ye...


...... dan macam2 lagi.... Selamat Bermuhasabah...


Allahu Haq ! Hidayah Seluruh Alam...


Hayat an Naqshbandi... 11.25 pm Taman Jaya 2 Temerloh.... :)


Hayati Nasyid ini ye...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...