**Didoakan Semua Pesakit Yang Telah Menerima Rawatan di KISWAH DISEMBUHKAN ALLAH TAALA. AMIN**

Tetamu pilihan!!!

Semua artikel di dalam blog ini saya izin untuk publish dan sebarkan dengan syarat disertakan rujukan anda iaitu: KISWAH; www.rawatanislam2u.com. Saya juga mengizinkan anda untuk mengamalkan segala kaedah rawatan yang ditulis di dalam blog ini. Namun lebih baik berjumpa saya untuk menerima ijazah... Sekian dimaklumkan. Selamat beramal!!!

10 March 2012

Cara Ajar Anak Tak Pakai Pampers


Bersabarlah dengan karenah anak yang tidak mahu bercerai pampers...
DARI BLOG MATJOE

Kali ni nak kongsi dan nak minta input dari ibu2 dan bapa- bapa sekalian. Sebagai seorang bapa aku sedia tahu yang pampers memang banyak jugak kene pakai bermulalah dari bayi sampailah ke kanak-kanak. berusia sekitar 4 tahun. Kos untuk pampers sahaja dah dekat rm100 sebulan. Tu pun pakai brand biasa macam fitti basic, belum lagi bercerita kalau pampers tu mami poko.

Sekarang ni aku dah berjaya ajar hasanah utk tak pakai pampers sebelah siang, sebelah malam sahaja pakai 1 pampers. sekarang ni sebulan kos untuk pampers tak sampai rm30. So disini aku kongsikan beberapa tips untuk ajar anak untuk tidak pakai pamper yang aku amalkan dekat sini:

1) Biar anak faham bahasa dulu, tahu apu itu kencing dan berak. Secara purata, pada usia 2 tahun 1/2 tu dah boleh faham bahasa.

2) Biar anak pandai bercakap nak kencing, macam hasanah dia cakap 'cincing'

3) Waktu nak mula, pesan kepada dia, kalau nak kencing, pegi toilet. From time to time, aku selalu tanya dia, kalau nak kencing pegi mana? dia akan jawan 'pegi toilet' secara tak langsung dia dah capture dalam minda dia kalau nak kencing pegi toilet

4) Waktu mula2 jugak kene aturkan setiap 1 jam sekali tanya, nk 'nak kencing tak?', kalau dia kata x, lepas 1/2 jam tanya lagi.

5) Kalau mcm dah ok sela masa tu boleh dipanjangkan dari 1 jam ke 1 1/2 jam, dari 1 1/2 jam ke 2 jam. Memang kene selalu bertanya

6) Sepanjang masa ni mesti akan ada jugak terkucil di mana-mana tempat selain toilet, so bila kita bersihkan kita bagitau la dia 'kan teruk abah kene basuh dan mop kencing hasanah, lain lain nak kecing pegi toilet tau'. Sini sabar pun penting jugak. Kene pulak terkucil kat carpet

7) Waktu tidur tengah hari kene pakaikan pamper jugak, tapi bila dah pandai (mungkin selepas dah 3 bulan ajar) secara sendirinya dia bangun dgn bagitau yang dia nak kencing

8) Sama jugak kalau masa bawak anak berjalan atau shoping, pamper kene  always ready while kita always tanya sama ada dia nk kencing atau tak.

So far so good utk hasanah yg dh 3 tahun, targat x payah pakai pamper langusng bila dia dah 3 tahun setengah. Sekarang ni nk input utk hasanah tak payah pakai pampers full time.


Kini Hasanah (anaknya penulis asal matjoe) dah full time tak pakai pampers sejak 3 bulan lalu. Apabila kita selalu ajak anak kencing dalam keadaan bertinggung ataupun duduk, maka anak kita dengan sendirinya tidak lagi boleh kencing dalam keadaan baring. Untuk permulaan, perlulah suruh anak kita kencing dahulu sebelum tidur, kali pertama ni biarlah lapik dahulu dgn kain dan plastik in case  masih terkencing. 

So kalau percubaan pertama berjaya bolehlah continue, kalau gagal lagi, bagi dia pakai  pamper time tidur utk seminggu, kemudian cuba lagi. So sekarang saya dah jimat duit utk beli pampers, lagi awal lagi bagus. Moga boleh jadikan panduan utk semua.

Tambahan saya: Jangan lupa solat hajat dan bernazar, jika anak berjaya meninggalkan 'cengkaman dan belengu' pampers maka akan berpuasalah suami isterinya sehari etc...

Jangan putus harap mendidik anak dan janganlah menggunakan kekerasan kepada anak jika gagal membuang air di tandas atau bilik mandi. Maklumlah, saya terbaca ada anak2 yang memakai pampers sehingga berumur 7 tahun!!!

Bersabarlah, nescaya ganjarannya cukup besar buat anda sekeluarga...

Semoga berjaya!!!

RUJUKAN BLOG MATJOE

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...