**Didoakan Semua Pesakit Yang Telah Menerima Rawatan di KISWAH DISEMBUHKAN ALLAH TAALA. AMIN**

Tetamu pilihan!!!

Semua artikel di dalam blog ini saya izin untuk publish dan sebarkan dengan syarat disertakan rujukan anda iaitu: KISWAH; www.rawatanislam2u.com. Saya juga mengizinkan anda untuk mengamalkan segala kaedah rawatan yang ditulis di dalam blog ini. Namun lebih baik berjumpa saya untuk menerima ijazah... Sekian dimaklumkan. Selamat beramal!!!

12 January 2011

Kepentingan Ijazah dan Sanad 2

Assyaikh Burhanul Islam Azzarnuji telah menulis:

“Maka apabila aku melihat ramai penuntut ilmu pada zaman kita ini bersungguh-sungguh kepada ilmu, dan mereka tidak sampai pula (tidak mendapat manfaat dan hasilnya iaitu beramal dan menyebarkannya), terhalang kerana bahawasanya mereka telah salah jalannya dan meninggalkan syarat-syaratnya. Dan setiap yang tersalah jalan akan sesat, dan tidak mendapati tujuan, sedikit mahupun banyak. Maka aku ingin dan suka menerangkan kepada mereka jalan menuntut ilmu….”

bagi mereka yang berkata perlukah ijazah atau penting ke sanad terpulanglah pada mereka. ianya bukan perkara fardhu tapi tidak kah mereka mengaku mereka islam mengapa tidak mengikuti tatacara pendidikan islam? kesitimewan dalam sanad telah disenaraikan,

1. merupakan pertalian yang bersambung-sambung sampai kepada Rasulullah SAW (وكفى في الاتصال بالحبيب شرفاً) .

2. merupakan iqtida’ (tauladan) terhadap para salafus-soleh dalam tradisi belajar dan mengajar (إنّ التشبه بالكرام فلاح).

3. merupakan satu jati diri dan ikatan ilmu yang hanya dimiliki oleh umat Islam, maka ia adalah satu kebanggaan buat mereka (الإسناد من الدين).

4. merupakan satu usaha berterusan memelihara persambungan sanad hingga ke hari kiamat (إن الأسانيد أنساب الكتب).

5. merupakan satu rahmat dan barakah (عند ذكر الصالحين تنزل الرحمة).

Jika mereka tidak memilih keistimewan dan kelebihan ini dalam ilmu perubatan 'ISLAM' mereka. Maka terpulanglah.

Sejarah wujudnya perseolan demikian juga adalah kerana sistem pendidikan penjajah yang telah menjelajah kita suatu masa dahulu. sejak itu hinga kini adab adab dan syarat syarat menuntut ilmu telah mula berubah.

antara punca kempen menjauhi periwatan sanad melalui pengijazahan masa kini pula di kenal pasti dari setengah golongan masyaikh salafi - wahabi yang tidak meriwayatkan rantaian sanad kerana di dalamnya terdapat ramai perawi Asya’irah atau Maturidiyyah, dan juga perawi-perawi sufiyyah.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...