**Didoakan Semua Pesakit Yang Telah Menerima Rawatan di KISWAH DISEMBUHKAN ALLAH TAALA. AMIN**

Tetamu pilihan!!!

Semua artikel di dalam blog ini saya izin untuk publish dan sebarkan dengan syarat disertakan rujukan anda iaitu: KISWAH; www.rawatanislam2u.com. Saya juga mengizinkan anda untuk mengamalkan segala kaedah rawatan yang ditulis di dalam blog ini. Namun lebih baik berjumpa saya untuk menerima ijazah... Sekian dimaklumkan. Selamat beramal!!!

13 August 2011

Bahaya Aktiviti Buka Puasa di Padang Secara Picnic


Nabi saw menyuruh kita mengurung anak2 kita pada waktu senja kerana bimbang anak2 kita akan diganggu jin dan syaitan!


Assalamualaikum semua!

Sebelum saya berceloteh dengan lebih panjang, terlebih dahulu saya menghulurkan jari yang sepuluh memohon ampun sekiranya artikel ini bisa menyebabkan anda berasa tidak puas hati.

Senario umat Islam berbuka puasa secara picnic di padang2 dan taman rekreasi menjelang Ramadan dewasa ini berlaku di mana-mana...

Sedarkan anda bahawa tabiat duduk di luar rumah menjelang waktu Maghrib atau senja adalah satu perbuatan yang amat dilarang oleh Rasulullah kerana boleh menyebabkan manusia diganggu oleh jin...

Ya, memang benar syaitan dibelengu pada bulan Ramadan, namun menurut al Habib Kazim as Saqqaf di dalam ceramah awal Ramadannya dahulu, syaitan yang dimaksudkan di dalam hadis tersebut adalah syaitan2 yang kuat dan hebat sedangkan syaitan2 picisan masih berkeliaran mengganggu manusia.. Itu pun manusia tidak dapat tangani..

Ada juga pendapat yang mengatakan bahawa syaitan yang mengganggu dan menghasut hati dan kecenderungan manusia memang dibelengu, sedangkan jin yang masuk dan menyakitkan manusia masih berkeliaran.. WALLAHU A'LAM... berbagai2 pendapat ulamak..

Sebab itulah sihir masih berlaku pada bulan ini.

Berbalik kepada fenomena buka puasa picnic ni... Marilah kita membaca hadis ini:


Diriwayatkan dari Jabir RA. : Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, “ketika malam turun, dekatkanlah anak-anak kalian kepadamu, karena waktu itu setan bertebaran. Sejam kemudian, kalian dapat melepaskan mereka; dan tutuplah pintu-pintu rumahmu dan sebutlah nama Allah, padamkanlah lampumu dan sebutlah nama Allah, tutuplah minumanmu dan sebutlah nama Allah, tutuplah juga bejanamu dan sebutlah nama Allah, sekalipun hanya dengan meletakkan sesuatu di atasnya”. [HR Bukhari]

Asslamualaikum semua...

Tahukah anda???? Waktu senja kita ibarat waktu pagi jin, dan waktu pagi kita adalah waktu 'senja' jin... Tengah malam kita ibarat tengah hari jin dan begitulah sebaliknya!

Ada beberapa waktu yang sangat kritikal yang mana jin sangat suka berkeliaran...

Antaranya:

Waktu yang paling disukai jin adalah waktu SENJA... Waktu ini jin berkeliaran mencari mangsa...

Sebab itulah:

1) Pesakit gangguan sihir tidak digalakkan keluar pada waktu ini.. Duduk saja di rumah pada waktu ini. Keluar berjalan2 di luar rumah pada waktu ini menyebabkan pesakit gangguan sihir bertambah kritikal!

2) Anak2 kecil hendaklah diperambat balik ke rumah.. bukan dibiarkan berkeliaran dan dibawa berjalan2 di pasar malam @ pasar senja... Nabi saw menyuruh ibu bapa 'mengurung' anak2 di dalam pada waktu senja kerana jin dan syaitan suka mengganggu anak2 kecil pada waktu senja...

JADI:

Jangan salahkan sesiapa jika anak anda menangis malam dua minggu berturut2 jika yang menyebabkan anak anda menjadi begitu adalah anda sendiri sebagai akibat dari membawa mereka keluar rumah pada waktu SENJA'; berjalan di pasar malam....

Ada beberapa waktu lagi yang menjadi waktu faveret jin untuk keluar:

-waktu Magrib- malam menjelang

-di tengah malam

-masuk ke rumah yang sudah lama ditinggalkan

-ketika berubat dengan bomoh

-bersangatan marah

-melalui jalan sunyi

-terdengar bunyi binatang-himar

-sewaktu hubungan seks yang tidak dimulai doa


Oleh itu berhati2 dan berwaspadalah pada waktu2 ini!!!


..
Di bawah ini adalah keratan berita berkenaan aktiviti berbuka puasa dekat padang depan Masjid Negeri Kuantan tercemar gara2 tidak hormati waktu Maghrib!!!

KUANTAN, 19 Ogos - Senario umat Islam berbuka puasa di padang MPK3 depan Masjid Negeri Sultan Ahmad Shah I dekat sini kini menjadi satu "trademark" pelancongan baru negeri ini. Bilangan mereka yang menjadikan lokasi tersebut sebagai tempat berbuka semakin hari semakin bertambah. Bukan sahaja kepada orang bujang, malahan juga bagi mereka yang sudah berkeluarga sebenarnya. Suasana senja yang menarik dan kedamaian berada di atas rumput yang menghijau menyebabkan warga Kuantan mengambil peluang berada disitu setiap kali mahu berbuka puasa. Malahan, mutakhir ini juag terdapat "orang luar" yang menjadikan lokasi terbabit untuk tujuan yang sama. Apa yang berlaku di Kuantan ini mungkin tidak terdapat di mana-mana masjid di seluruh negara hatta di dunia sekali pun. Sewajarnya aksi itu boleh dicatatkan dalam "Guiness World Record Book", sebagai perkarangan masjid yang paling ramai umat Islam berbuka puasa. Ianya jelas boleh menjadi daya tarikan baru kepada pelancong dari dalam dan luar negara ke bandar ini pada masa akan datang. Namun, dalam keseronokan itu ada juga sesuatu yang tidak kena sebenarnya. Ramai umat Islam yang berbuka puasa disitu, tidak pula mengimarahkan masjid untuk bersama-sama bersolat Maghrib berjemaah. Inilah masalahnya yang mencemarkan lokasi tersebut. Berbuka puasa di depan masjid sudah dikira baik, tapi keengganan untuk berjemaah di dalam masjid amat menghairankan para jemaah masjid itu. Tinjauan krew kami ke lokasi tersebut juga mendapati senario itu memang berlaku. Maknanya, umat Islam hanya menjadikan lokasi berkenaan sekadar untuk berbuka puasa dan kemudiaannya sanggup melepak disitu sehingga masuk ke waktu Isyak tanpa rasa malu dan sebagainya. Persoalannya sekarang, apakah jawatakuasa masjid negeri tidak memantau perkara ini. Sedangkan ia berlaku di depan mata mereka setiap kali tatkala bulan Ramadhan menjelma?. Inilah yang memusykilkan.





















Dua senario yang hampir sama, foto sebelum waktu berbuka (kiri) dan
selepas berbuka (kanan), tiada bezanya biarpun jemaah bersolat Maghrib


Sepatutnya pihak masjid berusaha menyebarkan pamplet atau flyers untuk mengajak umat Islam terbabit bersama-sama menunaikan solat Maghrib berjemaah selepas berbuka puasa di situ. Perlu ada satu "team khas" untuk turun padang bertemu dengan orang ramai yang berada disitu bagi memberi kesedaran kepada mereka tentang kewajipan menunaikan solat Maghrib berjemaah, selepas mereka sanggup berbuka puasa di situ. Malah, masjid juga boleh memainkan kaset atau CD tazkirah tentang solat berjemaah sebelum masuk waktu berbuka puasa agar ia didengari oleh orang ramai yang berada disitu. Disamping itu, imam masjid juga boleh memberi tazkirah ringkas mengajak muslimin dan muslimat masuk ke dalam masjid selepas berbuka puasa. Namun, kenapa ini tidak berlaku?.

[Perlukah kita hanya berbangga dengan jumlah kuantiti umat Islam berbuka puasa, tetapi kualiti untuk sama-sama berjemaah Maghrib tidak ada pada mereka. Sepatutnya pihak masjid juga boleh menyediakan paip air khas untuk mengajak orang ramai sama-sama berjemaah di atas padang tersebut daripada membiarkan mereka melepak begitu sahaja. Tambah menyedihkan, ada juga yang berpasangan lelaki perempuan dalam keadaan tidak menutup aurat di kawasan terbabit. Ini jelas sekali mencemarkan bulan Ramadhan dan juga kesucian agama Islam itu sendiri. Justeru itu, adalah diharapkan agar pihak yang berkenaan dapat memantau perkara ini dengan segera. Kita tidak mahu orang ramai berpesta di depan masjid hanya untuk berbuka puasa dan tergamak melakukan adengan-adengan yang tidak sepatutnya di kawasan tersebut].

http://www.pahangdaily.co.cc


Selamat Berbuka Puasa bersama Keluarga Tercinta DIRUMAH!!! RUMAHKU SYURGAKU!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...