**Didoakan Semua Pesakit Yang Telah Menerima Rawatan di KISWAH DISEMBUHKAN ALLAH TAALA. AMIN**

Tetamu pilihan!!!

Semua artikel di dalam blog ini saya izin untuk publish dan sebarkan dengan syarat disertakan rujukan anda iaitu: KISWAH; www.rawatanislam2u.com. Saya juga mengizinkan anda untuk mengamalkan segala kaedah rawatan yang ditulis di dalam blog ini. Namun lebih baik berjumpa saya untuk menerima ijazah... Sekian dimaklumkan. Selamat beramal!!!

24 August 2010

Bersama mencontohi bacaan al Quran Salafussoleh


Universiti al Azhar qiblat ilmu umat Islam seluruh dunia... Melalui institusi inilah ulamak dan sheikh2 al Azhar mengembangkan ilmu al Quran dan kasih kepada al Quran sebagai panduan umat Islam sejagat... Jasa mereka akan dikenang sebagai golongan yang mengembalikan umat kepada al Quran, Hadis, Ijma dan Qiyas.

Dalam post ini saya ingin berkongsi dengan pembaca yang budiman tentang kisah2 pembacaan al Quran orang 2 soleh sebelum kita:
1) Rasulullah saw pernah solat dengan menghabiskan surah al Baqarah rakaat pertama dan surah ali Imran rakaat kedua. Malah dikhabarkan oleh Saidatina Aisyah bahawa lamanya baginda solat dengan membacakan ayat yang panjang2 sehingga bengkak2 kaki baginda….
2) Menurut kitab Nasaih karya al Habib Abdullah bin Haddad ra menyatakan ada di kalangan sahabat dan orang soleh yang khatam al Quran 3 hari sekali, ada yang dua hari sekali, ada yang sehari sekali , ada yang dua kali sehari dan ada yang tiga kali sehari malah pernah dilaporkan sehingga 8 kali sehari.
3) Menurut kitab Manaqib Imam Syafie Imam Baihaqi malah disebut di dalam kitab Fadhail A’mal bahawa Imam Syafie khatam al Quran sekali sehari selain dari bulan Ramadhan. Dalam bulan Ramadhan Imam Syafie khatam dua kali sehari iaitu sekali malam dan sekali siang.
4) Semasa kami belajar dengan Sh Nuruddin di rumah Terengganu Mesir dahulu ketika membacakan manaqib ImamHanafi diriwayatkan bahawa beliau khatam al Quran dalam solat sunat dua rakaat sahaja. Rakaat pertama berdiri dengan memberatkan kaki kanan dari al Fatihah ke al Kahfi dan rakat kedua memberatkan kaki kiri dari Maryam ke an Naas…
5) Guru kami maulana sheikh membaca al Quran khatam sekali sehari khususnya semasa suluk dengan mengambil masa 9 jam sehari.
6) Ada orang2 soleh kata Sh Nuruddin : khatam al Quran sambil duduk memeluk lutut (macam orang Pakistan selalu buat)… apabila dia melepaskan pelukannya maka bacaannya sudah khatam…

Nah inilah contoh2 kisah orang soleh untuk kita meneladaninya. Banyaknya bacaan mereka beserta dengan tadabburnya sekali.. Bukankah bacaan yang banyak dan disertai dengan pemahaman dan penghayatan itu lebih baik dari membaca sedikit dan tidak faham pula... Janganlah diperlekeh orang yang membaca al Quran dengan jumlah yang banyak...

… dan nah sekali lagi… banyak sangatkan ruqyah syariyyah ini dibandingkan dengan pembacaan mereka….. Ruqyah syariyyah fleksibel dan tidak tertakluk dengan bacaan dalam cd itu sahaja… Ruqyah syariyyah ada 10 kaedah teknik utama…

Yang didedahkan di dalam seminar itu hanyalah teknik satu sahaja…. Malah jika anda hanya membaca 3 kali fatihah dengan niat kesembuhan pun sudah dikira ruqyah syariiyah…. Jangan kecilkan skop pengtakrifan berkenaan ruqyah syariyyah. Membaca doa syifa’ dan selawat syifa’ sahaja pun juga dikatakan ruqyah (jampi juga). Jika letih boleh dipendekkan… Bukannya hendak dibaca sambil melaungkan macam azan, baca sehingga kedengaran sahaja pun sudah memadai.
Malah ada perawat yang mengamalkan ruqyah boleh merawat sehingga 30 sehari dengan membaca keseluruhan ayat2 ruqyah…Jika letih boleh merawat sehingga 5 – 10 – 30 orang dalam satu2 masa…… tiada masalah pun dengan izin Allah.

Sekiranya saya letih.. saya akan membacakan ruqyah lengkap kepada paling ramai 5 orang pesakit dalam satu2 masa… Fleksibel…

Berbalik kepada kisah2 teladan tadi berkata Imam Ibn Mubarak ra
Inda zikri as Solihin tanzilu ar Rohamat
(Ketika memperingati orang soleh maka turunlah rahmat mencurah2….)

Jadi jangan memperlekehkan orang yang banyak membaca al Quran … Sepatutnya kita kena rasa malu sebab kurangnya kita membaca al Quran… Orang yang baru berjinak dengan al Quran janganlah dijatuhkan semangat mereka untuk dekat dengan al Quran dengan menyindir mereka dengan ejekan dan sebagainya…. Dahlah sikit dan jarang membaca al Quran… dipermainkan lagi orang yang membaca al Quran….. KALAMULLAH….

Sepatutnya kita rasa kagum apabila ada orang yang cuba membiasakan diri merawat dengan al Quran; pesakit sembuh dengan izin Allah melalui ikhtiar mereka walaupun dengan bacaan yang masih sedang diperbaiki lagi.

Jadi bersempena dengan Shahrul Quran (bulan al Quran) ini , bulan yang mana al Quran diturunkan, ayuhlah kita memperbanyakkan bacaan kita dengan tadabburnya sekali dan marilah kita semarakkan lagi dengan dakwah perubatan menggunakan al Quran 4 all!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...