**Didoakan Semua Pesakit Yang Telah Menerima Rawatan di KISWAH DISEMBUHKAN ALLAH TAALA. AMIN**

Tetamu pilihan!!!

Semua artikel di dalam blog ini saya izin untuk publish dan sebarkan dengan syarat disertakan rujukan anda iaitu: KISWAH; www.rawatanislam2u.com. Saya juga mengizinkan anda untuk mengamalkan segala kaedah rawatan yang ditulis di dalam blog ini. Namun lebih baik berjumpa saya untuk menerima ijazah... Sekian dimaklumkan. Selamat beramal!!!

24 August 2010

Hukum berkahwin dgn jin - komen us harun din



Bolehkah manusia berkahwin dengan jin dan apakah hukumnya?

Seperti yang termaktub di dalam buku Menjawab Persoalan Makhluk Halus dan Kaitannya dengan penyakit dan perubatan tulisan Tuan Guru Dato’ Dr Harun Din al Hafiz bahawa hukumnya adalah HARAM:


21. Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.

Ayat ini menjelaskan bahawa pasangan hidup manusia dalam rumahtangga yang dirahmati Allah adalah manusia juga.

Mengenai dakwaan mengatakan ……….. bahawa dia telah berkahwin dengan jin ia memang boleh berlaku.

* Sebagai contoh, ada pendapat ulamak yang mengatakan bahawa salah seorang daripada ibubapa Ratu Balqis, raja perempuan negeri Saba’ (Yaman) adalah dari golongan jin. Sila lihat Tafsir Qurtubi membincangkan ayat 64 Surah al Isra’ yang menyebut tentang keturunan Ratu Balqis.


64. Dan hasunglah siapa yang kamu sanggupi di antara mereka dengan ajakanmu, dan kerahkanlah terhadap mereka pasukan berkuda dan pasukanmu yang berjalan kaki dan berserikatlah dengan mereka pada harta dan anak-anak dan beri janjilah mereka. dan tidak ada yang dijanjikan oleh syaitan kepada mereka melainkan tipuan belaka[861].

( maksud ayat Ini ialah Allah memberi kesempatan kepada Iblis untuk menyesatkan manusia dengan segala kemampuan yang ada padanya. tetapi segala tipu daya syaitan itu tidak akan mampu menghadapi orang-orang yang benar-benar beriman.)

*Hadis yang diriwayatkan oleh Saidatina Aisyah ra, Nabi saw bersabda:

Maksudnya: “Adakah sesiapa di kalangan kamu yang menjadi al Mugharribuun? Maka aku (Aisyah) bertanya kepada Nabi saw tentang siapakah al Mugharribuun itu? Maka Nabi saw bersabda: al Mugharribuun itu ialah mereka yang telah bermusyarakah dalam kehidupan rumahtangga dengan jin.”

Sunan Abi Daud as Sajastani

b) Mengenai hukum yang kedua pula adalah jelas. Jumhur ulama bersepakat hukum berkahwin dengan jin adalah tidak sah sama sekali. Perkahwinan antara manusia dengan jin tidak boleh sama sekali (HARAM).

Saya berpegang dengan pandangan jumhur ulamak yang mengatakan hukum perkahwinan tersebut tidak sah kerana menyalahii ayat suci al Quran surah ar Ruum ayat 21…

21. Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah dia menciptakan untukmu isteri-isteri DARI JENIS KAMU SENDIRI (manusia-manusia/ jin-jin), supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.

Perkahwinan yang tidak sah pada hukum syarak tidak mungkin dirahmati Allah SWT dan tidak mendapat restunya. Tidak mungkin ketenangan dapat dicapai. Kita dapat merasakan jika berlaku krisis rumah tangga dengan golongan jin, bagaimana rumah tangga boleh aman dari gangguan mereka.

Malahan anak2 yang lahir dari hubungan mereka akan bermasalah. Mereka tidak dapat bergaul dengan sanak saudara dari alam manusia. Jika berlaku masalah dengan anak2 jiran pasti akan mengundang kecelakaan.

Nasihat saya kepada keluarga ……….., hindarilah dari perkara tersebut berlaku.

PETIKAN DARI BUKU KARANGAN TUAN GURU DATO’ DR HARUN DIN MENJAWAB PERSOALAN MAKHLUK HALUS

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...